Καμία συγκάληψη για τα Τέμπη! Κυριακή 26/1, 12μ, Καμάρα

19.9.25

Κενά, υπουργικό κρυφτούλι... και φαιδρός κοινωνικός αυτοματισμός - Δήλωση εκπροσώπων των Παρεμβάσεων σε ΔΟΕ & ΟΛΜΕ







ανεξάρτητες αυτόνομες αγωνιστικές ριζοσπαστικές

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ  ΔΕ


Κενά, υπουργικό κρυφτούλι... και φαιδρός κοινωνικός αυτοματισμός

(Μια οφειλόμενη απάντηση στις δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας και των πετσωμένων ΜΜΕ)


Με δηλώσεις που εντάσσονται στο γενικό πνεύμα αντιστροφής των πολιτικών ευθυνών της κυβέρνησης των «αρίστων» και του ΥΠΑΙΘΑ η υπουργός παιδείας Σ. Ζαχαράκη επιχείρησε να αποδώσει την ευθύνη για τα χιλιάδες κενά στα σχολεία, στις/στους εκπαιδευτικούς που παίρνουν άδειες επαπειλούμενης κύησης και ανατροφής τέκνου, στοχοποιώντας την μητρότητα , την γονεϊκότητα αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα εν γένει.

Μόνο αθώες δεν μπορούν να εκληφθούν οι αναφορές σε νομούς που "από τους/τις 12 νεοδιόριστους/ες νηπιαγωγούς οι 6 πήραν άδεια" ή τα δημοσιεύματα των πετσωμένων ΜΜΕ που μιλάνε για το 23% των αδειών στο σύνολο των 9.158 νεοδιορισθέντων του 2025. Μόνο αθώος δεν είναι τίτλος δημοσιεύματος «Οι μαθητές στο έλεος εκπαιδευτικών που σιχαίνονται τη δουλειά τους» Ο ένας στους τέσσερις συμπολίτες που ζητούν δουλειά εκπαιδευτικού από το ελληνικό δημόσιο, μόλις παίρνει τη δουλειά βρίσκει τρόπο να μην πάει να κάνει τη δουλειά που ζήτησε!!! Μόνο αθώα δεν είναι η δήλωση της Ζαχαράκη για το πρόβλημα των κενών που, κατά τα λεγόμενά της, καθίσταται «δομικό» και συσχετίζεται με τις άδειες στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς.

Τα κενά είναι ένα δομικό πρόβλημα του λαού και των παιδιών του. Για κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ είναι δομική πολιτική επιλογή. Δεδομένου ότι κάθε αρχή σχολικής χρονιάς η εκπαίδευση ξεκινάει με 50.000 κενά, παρά τις συγχωνεύσεις και τα 27άρια τμήματα μέσω των οποίων κυβέρνηση και υπουργείο προσπαθεί να περικόψει ανάγκες σε βάρος της μόρφωσης των παιδιών με εντατικοποίηση των εκπαιδευτικών.

Ας αφήσουμε τους αριθμούς να μιλήσουν αφού «αρέσουν» τόσο πολύ στην υπουργό.

Με βάση τα περσινά δεδομένα ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών (Α/βάθμια και Β/βάθμια) για την πλήρη κάλυψη των κενών ήταν το ελάχιστο 51.000 αν συνυπολογιστούν οι περσινές προσλήψεις των αναπληρωτών (39.288), οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης (4.700) τα κενά παράλληλης που δεν καλύφθηκαν μέχρι τέλος της προηγούμενης χρονιάς (5.500) και τα κενά στα 3.448 νεοϊδρυθέντα τμήματα ένταξης με 2-3 εκπαιδευτικούς ανά τμήμα ένταξης (6.900 το ελάχιστο) καθώς και τα κενά γενικής αγωγής που δεν καλύφθηκαν.

Φέτος διορίστηκαν 9.158 εκπαιδευτικοί (Α/βάθμια και Β/βάθμια) και τα κενά μετά από αυτούς τους φετινούς μόνιμους διορισμούς ήταν περίπου 41.000-42.000. Στην Α΄ φάση προσλήφθηκαν 24.791 αναπληρωτ(ρι)ες με ποσοστό κάλυψης μόλις του 61% των συνολικών κενών.

Για το 39% των κενών που αντιστοιχούν σε 15.962 εκπαιδευτικούς, ΕΒΠ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς και Νοσηλευτές και δεν καλύφθηκαν τι έχει να πει όμως η κ. Ζαχαράκη και τα συστημικά ΜΜΕ; Τι να έχει να πει το Υπουργείο όταν με την επικείμενη Β΄ φάση αναπληρωτών που φημολογείται ότι δεν θα ξεπερνά τις 10.000 προσλήψεις θα μείνουν 8000 κενά με συνυπολογισμό των (2.065) αδειών;

Η συντονισμένη άθλια στοχοποίηση των εκπαιδευτικών κρύβει σκοπιμότητες:

Την ενεργοποίηση κοινωνικού αυτοματισμού

Η υπουργός παιδείας και τα συστημικά παπαγαλάκια αναφερόμενοι στους/στις 2.065 νεοδιορισθέντες/θείσες που αιτήθηκαν τη νόμιμη άδεια κύησης, ανατροφής, για λόγους υγείας, άνευ αποδοχών που δικαιούται ο καθένας/καθεμιά, «πετάνε μελάνι για να θολώσουν τα νερά» ώστε να μην εστιάζουν γονείς, μαθητές, ο λαός ολόκληρος στα 15.962 κενά, που ισοδυναμούν με 367.000 χαμένες διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως, με τα οποία ξεκίνησε η σχολική χρονιά.

Πίσω από την ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού απέναντι στα εργασιακά δικαιώματα, θέλει να κρύψει την πραγματικά αντεργατική αντιεκπαιδευτική ανάλγητη πολιτική τους. Την πολιτική που με τους εξευτελιστικούς μισθούς και το τεράστιο και αυξανόμενο κόστος επιβίωσης, οδηγεί όλο και πιο συχνά σε παραίτηση, αυτούς που εξουθενώθηκαν να κυνηγάνε με θυσίες, μια θέση στον "ήλιο"... του δημόσιου σχολείου. Γιατί αυτό συμβαίνει όταν ένας νεοδιόριστος προσπαθεί να λύσει το γρίφο της στέγασης που το κόστος της μπορεί να φτάνει ή/και να ξεπερνάει τον μισθό του. Την πολιτική, που όσο και αν η Ζαχαράκη παρουσιάζει ως συνώνυμο της "ευθύνης", της "αλήθειας" και του "απαιτητικού σχεδιασμού", στην πραγματικότητα είναι αυτή η μόνη υπεύθυνη για την ύπαρξη, την διαιώνιση και την διατήρηση πολλών από τα χιλιάδες μόνιμα κενά μέχρι το τέλος κάθε σχολικής χρονιάς.

Η ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού θέλει να κρύψει τις ολέθριες ευθύνες της πολιτικής τους για την υποστελέχωση των δομών δημόσιας παιδείας και υγείας, πίσω από καρκινοπαθείς και εγκύους. Της πολιτικής αυτών που κατά τα άλλα αγωνιούν για το δημογραφικό και φτιάχνουν "υπουργεία κοινωνικής συνοχής και οικογένειας" αλλά παραβλέπουν ότι οι πολιτικές τους αυτές των μνημονίων και των περικοπών είναι που έφεραν μέσα σε 15 χρόνια 45.000 λιγότερες γεννήσεις. Αυτών που αρνούνται κατά παράβαση κάθε λογικής και δικαίου, άδεια σε εγκύους αναπληρώτριες. Που αναγκάζουν θηλάζουσες μητέρες να επιλέξουν δουλειά ή θηλασμό. Εκείνων που ανερυθρίαστα κόβουν άδειες σε τρίτεκνους/πολύτεκνους εκπαιδευτικούς, που κόβουν ή αυθαίρετα περιορίζουν τα χρονικά όρια της 4μηνης άδειας άνευ αποδοχών στις/στους εκπαιδευτικούς - που δικαιούνται όλοι οι ΔΥ- παρά τις δικαστικές αποφάσεις….Αυτών που την ίδια στιγμή ψηφίζουν 13ωρη εργασία. Την πολιτική της πολεμικής οικονομίας αυτών που δαπανούν τεράστια ποσά για εξοπλιστικά προγράμματα, κόβοντας από τα κοινωνικά αγαθά! Αυτών που επενδύουν στον θάνατο και όχι στη ζωή!!

Την «προλείανση του εδάφους» για ανάθεση των διορισμών και των προσλήψεων από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις. Με αυτονομία σχολικής μονάδας και προσλήψεις σε περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο.

«Σε άλλες χώρες οι διορισμοί γίνονται από τις αντίστοιχες Περιφερειακές Διευθύνσεις» φέρεται να λέει η Υπουργός Παιδείας σε δημοσίευμα (Γνώμη της Πάτρας/15/9/2025). Το ΥΠΑΙΘΑ «ανοίγει τα χαρτιά του» δείχνοντας στην ίδια κατεύθυνση με τις δηλώσεις του Andreas Schleicher (υπεύθυνου για τον PISA σε επίπεδο ΟΟΣΑ), ότι «μόνο το 1% των σχολείων στην Ελλάδα έχει εκπαιδευτικούς που επιλέγονται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας έναντι του 60% στις χώρες του ΟΟΣΑ».

Οι προσλήψεις με το μοντέλο προσλήψεων αναπληρωτών στα Ωνάσεια, με παράκαμψη των πινάκων, όπου η προϋπηρεσία δεν θα μετράει, σε τοπικό επίπεδο, με προοπτική την άρση της μονιμότητας είναι η δεύτερη σκοπιμότητα πίσω από τα συντονισμένα δημοσιεύματα των ΜΜΕ και τις δηλώσεις της Υπουργού.

Όσο όμως και να προσπαθούν να ενεργοποιήσουν τον γνωστό κοινωνικό αυτοματισμό, ο κόσμος της εκπαίδευσης γνωρίζει καλά ότι τα χιλιάδες κενά είναι αποτέλεσμα και στόχος της πολιτικής τους.

Είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής των περικοπών και της αδιοριστίας. Της πολιτικής που έχει οδηγήσει τα σχολεία να λειτουργούν με ένα τεράστιο ποσοστό εκπαιδευτικών συμβασιούχων, ελαστικά εργαζόμενων που επί δεκαετίες αναπλήρωναν και αναπληρώνουν τους εαυτούς τους.

Η πολιτική που εχθρεύεται τη μόνιμη εργασία, επιβάλει τα δεκάδες χιλιάδες μόνιμα κενά.

Με αυτά τα δεδομένα τα χιλιάδες κενά που υπάρχουν στην έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς δεν είναι αβλεψία αλλά επιδίωξη της πολιτικής τους. Δεν δικαιούνται να λένε ότι δεν γνώριζαν . Άλλωστε για αυτή την κατάσταση, όπως έγινε και φέτος, προειδοποιούν κάθε χρόνο τα εκπαιδευτικά σωματεία και παλεύουν για την ανατροπή της.

Τα χιλιάδες κενά στα σχολεία όπως και στα νοσοκομεία και σε κάθε αντίστοιχη δομή είναι στην πραγματικότητα στόχος, της πολιτικής των "αθώων" κυβερνητικών της ΝΔ. Όπως και όλων των προηγούμενων. Και το εκπαιδευτικό κίνημα, γονείς-μαθητές - εκπαιδευτικοί ως τέτοιο το αντιλαμβάνονται και το αντιπαλεύουν. Γιατί η πολιτική των κενών είναι η πολιτική της διάλυσης του δημόσιου σχολείου και νοσοκομείου. Είναι η όψη της πολιτικής της εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησής τους.

Απαιτούμε για νεοδιόριστους/ες και αναπληρωτ(ρι)ες.

- Μόνιμους διορισμούς για την κάλυψη όλων των κενών τώρα (20.000 για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση) με βάση το έτος κτήσης πτυχίου και την πλήρη προϋπηρεσία. Κατάργηση του προσοντολόγιου Γαβρόγλου και του πλαφόν των 120 μηνών προϋπηρεσίας. Καμία σκέψη για διαγωνισμό ΑΣΕΠ.

- Πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς (με 1200€ εισαγωγικό )

- Εξίσωση δικαιωμάτων μονίμων και αναπληρωτών

- Δωρεάν στέγαση με την ευθύνη του κεντρικού κράτους, με παραχώρηση σπιτιών και καταλυμάτων από Δήμους, Περιφέρειες. Ιδιαίτερα στις περιοχές που το στεγαστικό είναι οξυμένο με την υπερτουριστικοποίηση, να δεσμευτούν και να αξιοποιηθούν ακίνητα για την κάλυψη αυτών των αναγκών.

- Δωρεάν σίτιση και μετακινήσεις για τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας.

- Επίδομα ανεργίας και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους χωρίς όρους και προϋποθέσεις με προσμέτρηση του χρόνου ανεργίας στα συντάξιμα χρόνια – κατάργηση της προπληρωμένης κάρτας ανεργίας με τη δέσμευση του 50% του μηνιαίου επιδόματος - Κατάργηση της απαράδεκτης νομοθετικής ρύθμισης περικοπών στο επίδομα ανεργίας.

- Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού.

- Μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων όχι στον εκβιασμό της επαίσχυντης αξιολόγησης χωρίς περίοδο δοκιμότητας.


Μας λένε ότι φταίει ο νέος κόσμος μας που τολμά να γεννάν και να απαιτεί αξιοπρεπή συνθήκη χρόνο και χρήμα να μεγαλώσει τα παιδιά του !!

Λέμε φταίτε για όλες τις πολιτικές λιτότητας και περικοπών που μας στερεί παιδιά, ζωή , όνειρα!!


Όσο δεν κάνετε αυτά, είστε υπόλογοι εσείς και οι πολιτικές σας για την διάλυση του δημόσιου σχολείου...

κυρία Ζαχαράκη.


 

--