Πανελλαδική μέρα δράσης για την υγεία και την αξιοπρέπεια του λαού, Σαβ. 22/1, 12μ, άγαλμα Βενιζέλου

5.6.18

Παρεμβάσεις ΔΕ: ενημέρωση από τη συνάντηση ΟΛΜΕ-εκπροσώπων ΕΛΜΕ με Μπαξεβανάκη-Κοτσιφάκη


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΣΥΣΠΥΡΩΣΕΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΔΕ
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΟΛΜΕ – ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΕΛΜΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΠΑΞΕΒΑΝΑΚΗ – ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ
Αθήνα 4/6/2018
Πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας την Παρασκευή 1/6/2018, η  προγραμματισμένη συνάντηση της ΟΛΜΕ και εκπροσώπων των ΕΛΜΕ Αττικής  με την πολιτική ηγεσία που έχει την ευθύνη για την Επαγγελματική εκπαίδευση (Μπαξεβανάκης-Κοτσιφάκης). Από πλευράς ΟΛΜΕ συμμετείχαν μόνο οι εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων και του ΠΑΜΕ. Τα  ΣΥΝΕΚ εκπροσώπησε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Γ’ Αθήνας Ένα μέλος ΔΑΚΕ παρουσιάστηκε με 45 λεπτά καθυστέρηση και αποχώρησε αμέσως δηλωνοντας ότι η παράταξή του δεν αναγνωρίζει τη συνάντηση, επειδή συμμετείχαν σ’ αυτήν και εκπρόσωποι από τις ΕΛΜΕ της Αττικής!
Στη συνάντηση θέσαμε τα βασικότερα θέματα  που απασχολούν αυτό το διάστημα  τα ΕΠΑΛ αλλά και τα σχολεία της Γενικής Εκπαίδευσης.
Α) ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ, ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΜΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΣΤΑ ΕΠΑΛ
Καταδικάσαμε την πολιτική επιλογή του Υπουργείου να αποφασίζει κάθε χρόνο για το σύνολο των τομέων και των ειδικοτήτων που θα λειτουργήσουν σε κάθε ΕΠΑΛ. Σημειώσαμε ότι αυτό παραπέμπει  σε λειτουργία σχολείων υπό αίρεση  και εντάσσεται στις πολιτικές συρρίκνωσης  και συγχωνεύσεων-καταργήσεων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ.  Αναδείξαμε ότι η προσθήκη ειδικοτήτων (πχ logistics)  συνοδεύτηκε σε πολλές περιπτώσεις από την αντίστοιχη κατάργηση άλλης ειδικότητας που λειτουργούσε ήδη στον ίδιο τομέα και μάλιστα στο τέλος της σχολικής χρονιάς, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει οι εγγραφές για την επόμενη σχολική χρονιά.  Αναδείξαμε επίσης το πρόβλημα με τις συγχωνεύσεις και μεταφορές τομέων και ειδικοτήτων  των ΕΠΑΛ σε άλλες σχολικές μονάδες,  που πραγματοποιήθηκαν  αιφνιδιαστικά και  που μόνο αθώες δεν είναι, αφού οδηγούν σε συρρίκνωση σχολείων με στόχο την κατάργησή τους (πχ μεταφορά ειδικοτήτων στα Εσπερινά της Πάτρας).
Η απάντηση των εκπροσώπων του Υπουργείου είχαν τον χαρακτήρα δικαιολόγησης των επιλογών τους
Δήλωσαν ότι η Υπουργική απόφαση για την λειτουργία του συνόλου των τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στα σχολεία και δεν κρύβει σκοπιμότητες.
Δήλωσαν ότι εφέτος πραγματοποιήθηκαν 161 ιδρύσεις τομέων και ειδικοτήτων  στα ΕΠΑΛ που αφορούν 4 Τομείς και 157 ειδικότητες σε όλη την Ελλάδα. Πραγματοποιήθηκαν 34 μεταφορές Τομέων και ειδικοτήτων σε άλλες σχολικές μονάδες και 30 καταργήσεις ειδικοτήτων που το 50% αντικαταστάθηκαν με νέες.  Αποδέχθηκαν ότι με τις καταργήσεις ειδικοτήτων δημιουργήθηκε πρόβλημα με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκαν και δήλωσαν ότι στη δεύτερη φάση των εγγραφών που θα γίνει από 20 έως 30 Ιουνίου θα δοθεί η δυνατότητα σε μερικές  περιπτώσεις  να διορθωθεί το πρόβλημα με επαναφορά ειδικοτήτων στο σύστημα και την δυνατότητα τροποποίησης  της δήλωσης προτίμησης των μαθητών. Δεν δεσμεύτηκαν να δώσουν αυτή την δυνατότητα για το σύνολο των καταργημένων ειδικοτήτων.  Υπεραμύνθηκαν για τις αποφάσεις μεταφοράς τομέων και ειδικοτήτων και προσπάθησαν με επιθετικό τρόπο να  δικαιολογήσουν ιδιαίτερα την περίπτωση των εσπερινών της Πάτρας. Όταν παραθέσαμε τα στοιχεία της Πάτρας που στην ουσία η μεταφορά τομέων και ειδικοτήτων  αδυνατίζει υπέρμετρα το ένα απ’ τα 3 σχολεία και δημιουργεί μεγάλα προβλήματα σε όλα σε ότι αφορά την πραγματοποίηση των εργαστηριακών τους μαθημάτων, οι τόνοι απ’ τη μεριά τους έπεσαν χωρίς όμως να δώσουν και απάντηση.
Β) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Αναδείξαμε ότι το ηλεκτρονικό σύστημα εγγραφών και ο χρόνος ολοκλήρωσής τους, έως τις 6 Ιούλη για τα ΕΠΑΛ και 30 Ιούνη για τα ΓΕΛ, σε συνδυασμό με το κλείδωμα των τμημάτων,  έχει στόχο να μειωθούν τα λειτουργούντα τμήματα, να μεγιστοποιηθεί ο αριθμός των μαθητών σ’αυτά, και να καταργηθούν τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και τμήματα κατευθύνσεων και ομάδων προσανατολισμού στα ΓΕΛ, όπου δεν θα έχει εγγραφεί ο απαιτούμενος – κάθε φορά από το Υπουργείο – αριθμός μαθητών.  Τα σχολεία αυτή τη στιγμή δεν έχουν καμιά εικόνα ούτε για τον αριθμό εγγραφών ούτε βεβαίως  για τα τμήματα που θα λειτουργήσουν το επόμενο σχολικό έτος, παρά το ότι η διαδικασία τυπικά ολοκληρώνεται σε τρεις ημέρες. Επίσης καμιά εικόνα δεν έχουν και οι Διευθυντές Εκπαίδευσης.  
Απαιτήσαμε οι εγγραφές να ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβρη  χωρίς να καταργηθεί κανένα ολιγομελές τμήμα και με τα τμήματα ανοιχτά, για να μπορούν να δημιουργηθούν νέα τμήματα όπου ο αριθμός των μαθητών το επιβάλλει, αλλά και να συμπληρωθούν τμήματα που δεν είχαν συμπληρώσει  τον απαιτούμενο αριθμό. Να λειτουργήσουν τα ολιγομελή τμήματα. Ζητήσαμε απαντήσεις για την πολιτική του Υπουργείου σχετικά με τη λειτουργία των ολιγομελών τμημάτων για το επόμενο σχολικό έτος.  Απαιτήσαμε να ανοίξει το σύστημα έτσι ώστε τα σχολεία να έχουν άμεση ενημέρωση για τις εγγραφές. Επιπλέον ζητήσαμε να μας ενημερώσουν για τα μέχρι τώρα στοιχεία εγγραφών.
Απάντησαν ότι οι φοβίες μας είναι αδικαιολόγητες γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία του προηγούμενου σχολικού έτους  οι εγγραφές στα ΕΠΑΛ ήταν κατά 1300 μαθητές περισσότεροι.
Ο αριθμός των εγγραφών στα ΕΠΑΛ μέχρι τώρα είναι 66500 περίπου. Εκτιμούν ότι ο τελικός αριθμός εγγραφών στα ΕΠΑΛ έως και τον Σεπτέμβριο εφέτος  θα είναι περισσότερος από τον αριθμό των 89000 περίπου μαθητών που γράφτηκαν το προηγούμενο σχολικό έτος.
Αρνήθηκαν κατηγορηματικά το ενδεχόμενο  να παραμείνουν τα τμήματα ανοιχτά έως τον Σεπτέμβριο. Δήλωσαν ότι ο αριθμός των τμημάτων θα κλειδώσει έως τις 15 Ιουλίου με την ολοκλήρωση και τυπικά των εγγραφών.  Τον Σεπτέμβριο θα συνεχιστούν στα υπάρχοντα τμήματα όπως προβλέπεται.
Προγραμματίζουν στις 15 Ιουλίου να ανακοινώσουν το σύνολο των ολιγομελών που θα λειτουργήσουν για το επόμενο σχολικό έτος. Πέρσι εγκρίθηκαν συνολικά 1453 ολιγομελή και, με απόφαση των περιφερειών, 226 ολιγομελή στις περιοχές μετάθεσης από Δ΄ και κάτω. Δήλωσαν ότι αντίστοιχη πολιτική θα ακολουθήσουν και φέτος.
Θέτουν το χρονικό όριο της 15ης Ιουλίου για την ολοκλήρωση των τμημάτων, για να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών στα σχολεία έτσι ώστε έως τις 5 Σεπτεμβρίου να ολοκληρωθούν οι προσλήψεις και των αναπληρωτών. Σχεδιάζουν να ολοκληρωθούν οι αποσπάσεις έως το τέλος του διδακτικού έτους και έγκαιρα, αν είναι δυνατόν έως το τέλος Ιουλίου ή αρχές Αυγούστου,  να ολοκληρωθούν οι τοποθετήσεις εκπαιδευτικών στα λειτουργικά κενά των σχολείων. 
Γ) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ.
Αναδείξαμε το πρόβλημα της μείωσης των μαθητών των ΕΠΑΛ στα ΑΤΕΙ λόγω κατάργησης των ΑΤΕΙ της Αττικής αλλά και των περιφερειακών ΑΤΕΙ λόγω των συγχωνεύσεων με αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα. Δηλώσαμε ότι η αύξηση των εισακτέων από ΕΠΑΛ στο 5% έναντι του 1% στα ΑΕΙ δεν επιλύει το πρόβλημα, αντιθέτως σημαίνει μείωση 15% των εισακτέων από ΕΠΑΛ.  Θέσαμε το πρόβλημα των αποφοίτων των ΕΠΑΛ του 2017 για τη δυνατότητά τους να συμμετέχουν στην εισαγωγή τους στις σχολές της Τριτοβάθμιας με το ποσοστό του 10%, καθώς και το πρόβλημα με τους συντελεστές των μαθημάτων ειδικότητας των Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού για τη σχολή ΑΕΝ που είναι 1,5 αντί του 3,5.
Απάντησαν ότι φέτος θα εισαχθούν περισσότεροι μαθητές από ΕΠΑΛ στις σχολές της τριτοβάθμιας (ΑΕΙ-ΑΤΕΙ) συνολικά, απ’ ότι πέρσι. Πέρσι εισήχθησαν από ΕΠΑΛ 6200 μαθητές, ενώ φέτος εκτιμούν ότι θα εισαχθούν 6700 και επιπλέον 300 στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής λόγω του φετινού ειδικού ποσοστού του 10% έναντι του 5% που ισχύει για τα υπόλοιπα ΑΕ Ιδρύματα.  Δεν μπόρεσαν βέβαια να αποδείξουν τους ισχυρισμούς τους. 
Δ) ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΕΠΑΛ – ΓΕΛ
Αναδείξαμε την υπό ψήφιση ρύθμιση που μετατρέπει τη φοίτηση των Εσπερινών  ΓΕΛ και ΕΠΑΛ από τετραετή σε τριετή. Καταθέσαμε τους προβληματισμούς μας για τη πιθανή μείωση του ωρολογίου προγράμματος σπουδών  που θα δημιουργήσει πρόβλημα στην ισοτιμία των τίτλων έναντι του ημερήσιου σχολείου. Επιπλέον θα οδηγήσει σε μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, που είναι και ο βασικός στόχος του Υπουργείου. Ζητήσαμε ενημέρωση και εξηγήσεις, αφού στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμιά αναφορά για το πρόγραμμα σπουδών και τα ωρολόγια προγράμματα.
Απάντησαν ότι ο στόχος δεν είναι η μείωση προσωπικού και επεξεργάζονται τα νέα ωρολόγια προγράμματα και τα προγράμματα σπουδών υπολογίζοντας μία (1) διδακτική ώρα αύξηση στο ημερήσιο πρόγραμμα των σχολείων που από πέντε (5) ώρες θα αυξηθεί στις έξι (6). Δεν σχεδιάζουν μείωση των μαθημάτων που διδάσκονται στα ημερήσια Λύκεια, αλλά μια μικρή μείωση ωρών σε κάποια διδασκόμενα μαθήματα.  Με αυτόν τον τρόπο εκτιμούν ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα στην ισοτιμία τίτλων ημερήσιου και εσπερινού Λυκείου. Από το σχολικό έτος 2018-2019 με 6ωρο πρόγραμμα θα λειτουργήσουν η Α’ και η Β΄ τάξη των εσπερινών Λυκείων. Επίσης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, συζητάνε να συνυπάρχουν και τα δύο συστήματα εξετάσεων. Δηλαδή και το σύστημα των εσπερινών που αφορά το ποσοστό εισαγωγής του 1%, αλλά και το σύστημα να μπορούν οι μαθητές των Εσπερινών να δίνουν εξετάσεις με τους υπόλοιπους μαθητές των ημερήσιων σχολείων παρά το μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας των εξετάσεων αυτών.
Ε) ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Αναδείξαμε τον απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας για το διαθέσιμο χρόνο διεξαγωγής των ενδοσχολικών εξετάσεων του ΕΠΑΛ και του ΓΕΛ.
Απάντησαν ότι έχουμε δίκιο, αλλά υποχώρησαν στην πίεση των θεσμών για αύξηση του διδακτικού χρόνου των σχολείων. Είπαν ότι θα προσπαθήσουν να το διευθετήσουν την επόμενη σχολική χρονιά.
ΣΤ) ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΩΝ
Αναδείξαμε την απαράδεκτη ρύθμιση του Υπουργείου που καθορίζει ότι ο αριθμός των τμημάτων ξένων γλωσσών δεν μπορεί να ξεπερνάει τον αριθμό των τμημάτων του σχολείου. Ζητήσαμε την άμεση κατάργηση της διάταξης αφού καταργεί τμήματα της δεύτερης ξένης γλώσσας στα σχολεία με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην μπορούν να διδαχθούν τη δεύτερη ξένη γλώσσα που επιθυμούν και να οξύνονται τα εργασιακά προβλήματα των ειδικοτήτων των ξένων γλωσσών.
Απάντησαν ότι αυτή η ρύθμιση για τα ξενόγλωσσα τμήματα είναι υπό αναθεώρηση χωρίς να δώσουν περισσότερες διευκρινήσεις.
ΣΤ) ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ
Αναδείξαμε το θέμα των αποσπάσεων σε φορείς του Υπουργείου (Διευθύνσεις – Περιφέρειες κλπ) που πραγματοποιήθηκαν χωρίς να εμφανίζονται τα ονόματα των εκπαιδευτικών. Θεωρήσαμε απαράδεκτο το γεγονός και απαιτήσαμε άμεση δημοσιοποίηση των ονομάτων για να καλύπτονται οι βασικοί κανόνες διαφάνειας.
Απάντησαν ότι τα ονόματα τα έχουν οι Διευθύνσεις  Εκπαίδευσης. Δεν απάντησαν ξεκάθαρα αν θα δημοσιοποιηθούν.