Γράφουν οι Γ. Μαρίνης, Α. Πέττας και Έ. Γανιάρη από τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Δ.Ε.
Λίγες μέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων η
κυβέρνηση βουλιάζει στην πλήρη ανυποληψία των πολιτικών της για την
συνεχιζόμενη πανδημία. Αποδείχτηκε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να
πλασάρει μάσκες από πωλητές αμορτισέρ, να διαφημίσει τουριστικές
υπηρεσίες αντί να πάρει μέτρα ενίσχυσης του ΕΣΥ και να κάνει δωρεάν τεστ
για το κορωνοϊό σε μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού.
Με προπαγάνδα τύπου Πισσαρίδη προσπαθεί
να πείσει για την αναγκαιότητα της οικονομικής πολιτικής των χιλιάδων
απολύσεων, της ιδιωτικοποίησης της επικουρικής ασφάλισης κλπ. Το success
story της επιτυχημένης διαχείρισης και της χαμηλής μεταδοτικότητας της
πανδημίας τελειώνει κάπου εδώ, ενώ ήδη διασπείρονταν οι μνημονιακές
πολιτικές των ΕΕ–ΟΟΣΑ σε όλη την κοινωνία και η κυβέρνηση έχει
προχωρήσει με φρενήρεις ρυθμούς στη ψήφιση δεκάδων αντιδραστικών νόμων
μέσα στο καλοκαίρι.
Οι φοροαπαλλαγές και φοροελαφρύνσεις για
το κεφάλαιο, η επιδότηση συγκεκριμένων κλάδων του που κυβερνήσεις, ΕΕ
και πολιτικό σύστημα προωθούν ως «ψηφιακή» και «πράσινη» ανάπτυξη, η
πλήρης εργοδοτική ασυδοσία, οι εισφοροαπαλλαγές και η ανάληψη του
κόστους από το δημόσιο είναι μόνο μερικά από τα μέτρα που προωθεί η
κυβέρνηση της ΝΔ.
Στοχεύουν στο να εξαφανίσουν από το χάρτη
ολόκληρες κοινωνικές ομάδες, όπως οι αυτοπασχολούμενοι μικρομεσαίοι και
η φτωχομεσαία αγροτιά. Θέλουν πλήρη υποταγή και συναίνεση όλων των εργαζόμενων στα πακέτα αντιλαϊκών μέτρων,
που η κυβέρνηση Μητσοτάκη συμφώνησε να υλοποιήσει στην πρόσφατη σύνοδο
της ΕΕ, για να πάρει 19 δις από το Ταμείο Ανάκαμψης και τις άλλες
ενισχύσεις και δάνεια από την ΕΕ σε βάθος εξαετίας.
Τις τελευταίες βδομάδες με την πλήρη
βοήθεια των ΟΛΜΕ-ΔΟΕ που επικεντρώνουν στα επιμέρους μόνο, όπως στην
απαράδεκτη εγκύκλιο για τις υπηρεσιακές μεταβολές μέχρι 14 Αυγούστου, το
ΥΠΑΙΘ περνάει σε καταιγιστικούς ρυθμούς επιβολής των πολιτικών της
συρρίκνωσης και των περικοπών στην εκπαίδευση, όπου συντελούνται
κοσμογονικές αλλαγές.
Στην κατεύθυνση του σχολείου των αναγκών
της αγοράς κι όχι των κοινωνικών αναγκών, θα μπει σε πλήρη εφαρμογή το
βαρύ χαρτί του αντιεκπαιδευτικού ν. Κεραμέως με την αξιολόγηση σχολικών
μονάδων και εκπαιδευτικών, αλλά και τους αυξημένους αριθμούς μαθητών ανά
τμήμα, των εξεταστικών κατακρεούργησης του μαθητικού δυναμικού, με νέες
προσθήκες όπως το νέου τύπου ΕΠΑΛ.
Χαρακτηριστική των επικοινωνιακών τρυκ
της κυβέρνησης, είναι η θριαμβολογία για τους λιγοστούς μόνιμους
διορισμούς στην Ειδική Αγωγή (1628 για την Δευτεροβάθμια) και για την
ανάρτηση των προσωρινών πινάκων 2ΓΕ. Εφαρμόζοντας το προσοντολόγιο
Γαβρόγλου παραπέμπουν σε 5250 διορισμούς Γενικής, βεβαίως όχι νωρίτερα
από το φθινόπωρο του 2021. Είναι γνωστό ότι μόνο οι
συνταξιοδοτήσεις-αποχωρήσεις εκπαιδευτικών τα τελευταία 10 χρόνια
ξεπερνούν τις 30 χιλιάδες και κάθε χρόνο το Σεπτέμβρη εμφανίζονται πολύ
περισσότερα κενά. Οι καταστροφικές πολιτικές επιβάλλουν τις απολύσεις
συναδέλφων αναπληρωτών που για πολλά χρόνια καλύπτουν πάγιες και
διαρκείς ανάγκες και δεν θα ξαναπροσληφθούν. Επικουρικά και με τα νέα
ωρολόγια προγράμματα εξοβελισμού ολόκληρων κλάδων.
Ταυτόχρονα απαγορεύουν σε νέους συναδέλφους με μηδενική προϋπηρεσία να κάνουν αίτηση για αναπληρωτές για τουλάχιστον 2 χρόνια. Οι
μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών είναι αποτέλεσμα των αγώνων του
εκπαιδευτικού κινήματος και μόνο και όχι έργο καμιάς ΝΔ και κανενός
ΣΥΡΙΖΑ.
Ενώ η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ
θεσμοθετεί «προσωρινούς» διευθυντές εκπαίδευσης με τη
κομματική-κυβερνητική βούλα που θα συμφωνούν απόλυτα στις κατευθύνσεις
της, παίρνει έγκριση από την Κομισιόν για την εφαρμογή του live
streaming στα σχολεία που «δεν παραβιάζει προσωπικά δεδομένα», παρόλο
που ο κλάδος συνολικά το απέρριψε, μετατρέπει τα ιδιωτικά σχολεία με
νόμο σε fast food της γνώσης, χωρίς στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα.
Απέναντι στην αντιλαϊκή
αντιεκπαιδευτική πολιτική που έχει τη σφραγίδα της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και του
ΣΕΒ, μόνη διέξοδος για τον κόσμο της εκπαίδευσης και της εργασίας, της
ελαστικής σκλαβιάς και της επιδοτούμενης ανεργίας είναι οι ασυμβίβαστοι
και μαχητικοί αγώνες για την ανατροπή της.
Με πρωτοβουλίες δράσης και συσπείρωσης, με διαδικασίες δημοκρατικές για αγώνες στα χέρια των εργαζομένων.
Με γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ 1
έως 4 του Σεπτέμβρη πολύ μαζικές, που πρέπει να γίνουν βήμα καταδίκης
των πολιτικών της κυβέρνησης και απαρχή παρατεταμένων αγώνων για
μορφωτικά δικαιώματα για όλους τους μαθητές, για ενίσχυση κι όχι
συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, για διαρκή
αγώνα με διαδηλώσεις, απεργίες, διαμαρτυρίες, για μισθούς αξιοπρέπειας,
για δεκάδες χιλιάδες ακόμα μαζικούς μόνιμους διορισμούς, για πλήρη
ασφάλιση, περίθαλψη, σύνταξη για όλους.
Όμως η κυβέρνηση, χωρίς να πάρει
ουσιαστικά μέτρα στήριξης της Παιδείας και της Υγείας, θα προσπαθήσει να
χειραγωγήσει και να αποπροσανατολίσει με το άνοιγμα των σχολείων, να
αντιστρέψει την ανησυχία, την δυσαρέσκεια και να πατήσει πάνω στην
προσωρινή αδυναμία του κόσμου να καθορίσει τις εξελίξεις. Με προμετωπίδα
την επίκληση του «φιλότιμου» από τον Μητσοτάκη, θα θελήσει να ρίξει
στους εκπαιδευτικούς και στην «ατομική ευθύνη» το βάρος της λειτουργίας.
Για αυτό είναι απαραίτητο να διεκδικηθούν και να παρθούν τώρα
συνολικά μέτρα για την λειτουργία των σχολείων στις δοσμένες συνθήκες, χωρίς να αποποιείται το κράτος την ευθύνη του και να την περιορίζει στην… παραίνεση για χρήση μασκών και στα πρόστιμα.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
1. Όχι στις συμπτύξεις,
τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων, όχι στο κλείσιμο
«ολιγομελών» τμημάτων στα ΕΠΑΛ και τα ΓΕΛ. Να εγκριθούν όλα τα
«ολιγομελή». Να μην κλείσει κανένα τμήμα, αλλά να μείνουν ανοιχτά όλα τα
τμήματα όλων των σχολείων έως 20 Σεπτέμβρη για να μπορούν να τα
επιλέγουν οι μαθητές.
2. Μείωση τώρα του
κατώτατου αριθμού φοίτησης μαθητών για όλα τα τμήματα, τους τομείς και
ειδικότητες των ΕΠΑΛ, τις ομάδες προσανατολισμού, αλλά και λοιπών
τμημάτων των ΓΕΛ και κατάργηση όλων των ΦΕΚ και ΥΑ που καθορίζουν τους
ανελαστικούς αριθμούς φοίτησης μαθητών σε όλα τα τμήματα. Κατάργηση της
ΥΑ που καθορίζει την έγκριση των «ολιγομελών» με βάση τη μοριοδότηση των
σχολείων, γιατί η λειτουργία της «εξαφανίζει» τμήματα σε όλη τη χώρα.
Οι εγγραφές σε όλα τα τμήματα των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ να μην υπόκεινται σε
ασφυκτικούς χρονικούς περιορισμούς. Η αυτοπρόσωπη παρουσία για
οριστικοποίηση εγγραφής επίσης να γίνεται τον Σεπτέμβρη ή η ηλεκτρονική
δήλωση να είναι η οριστική.
3. Να εγκριθούν όλες τις
προτάσεις των σχολείων για τη λειτουργία τμημάτων της β΄ Ξένης γλώσσας
και να καταργηθεί η απαράδεκτη υπουργική απόφαση με την οποία ουσιαστικά
καταργείται το δικαίωμα της επιλογής της β΄ Ξένης Γλώσσας. Να
κατοχυρωθεί η ελεύθερη επιλογή των μαθητών στις Ξένες γλώσσες. Να
επανέλθει η παράλληλη διδασκαλία, όπως ίσχυε παλιότερα σε κάθε τμήμα. Το
ίδιο να εγκριθούν όλες οι προτάσεις των σχολείων για τα τμήματα που
φοιτούν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και να μειώσουν τον αριθμό των
μαθητών σε αυτά. Νέα ΥΑ που να κατοχυρώνει ουσιαστική μείωση των μαθητών
στα τμήματα που φοιτούν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
4. Λόγω των ειδικών
συνθηκών της πανδημίας να κατοχυρωθεί ανώτερος αριθμός 15 μαθητές ανά
τμήμα σε όλα τα σχολεία, να ληφθούν τώρα όλα τα απαραίτητα υγειονομικά
μέτρα προστασίας για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς και να ενισχυθεί
πραγματικά το ΕΣΥ σε μόνιμο προσωπικό, νέες ΜΕΘ και ιατροφαρμακευτικό
υλικό. Όχι στην εκ περιτροπής λειτουργία των σχολικών μονάδων, στην
αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Όχι στη χρήση της «εξ αποστάσεως
εκπαίδευσης» και ζωντανής μετάδοσης για τις όποιες «ειδικές συνθήκες»
και με ανοιχτά σχολεία και όχι στην αξιοποίησή της για τη μη κάλυψη των
κενών από αναπληρωτές σε δυσπρόσιτες, νησιωτικές και άλλες περιοχές.
Κατάργηση της σχετικής τροπολογίας Κεραμέως.
5. Να επαναλειτουργήσουν
όλα τα σχολεία που έκλεισαν ως αποτέλεσμα των αντιλαϊκών μνημονιακών
πολιτικών και να δοθούν σε σχολική χρήση Δημοτικοί και κλειστοί δημόσιοι
χώροι. Τώρα νέες σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις με όλο τον
απαραίτητο εξοπλισμό για όλα τα παιδιά, με χρήματα του κρατικού
προϋπολογισμού.
6. Αύξηση των κονδυλίων
για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών αντιμετώπισης έξαρσης της επιδημίας
του κορωνοϊού στην εκπαίδευση ώστε να καλυφθούν ουσιαστικά κανόνες
υγιεινής, καθαριότητας και ασφάλειας στη λειτουργία των σχολείων.
Μόνιμοι διορισμοί ειδικού προσωπικού (σχολιάτρων, ψυχολόγων, κοινωνικών
λειτουργών, καθαρισμού, φύλαξης κλπ) που είναι απαραίτητο στη λειτουργία
των σχολείων.
7. Πρόσληψη μέσα στον
Αύγουστο όλου του απαραίτητου μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού για την
λειτουργία των σχολείων το Σεπτέμβρη σε μία βάρδια. Μετά και τις
τελευταίες 3500 αιτήσεις συνταξιοδότησης οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες
του εκπαιδευτικού συστήματος ξεπερνούν κατά πολύ τις 30-35 χιλιάδες.
Ενόψει δηλώσεων περιοχών και σχολείων στην Ειδική Αγωγή, αλλά και από
τους αναπληρωτές να δοθεί τώρα το σύνολο των πραγματικών κενών σε Γενική
και Ειδική Αγωγή. ‘Όλοι οι αναπληρωτές να προσληφθούν έγκαιρα πριν το
άνοιγμα των σχολείων και σε μία φάση. Κατάργηση του προσοντολογίου
Γαβρόγλου. Κάθε είδους πρόσληψη να γίνεται αποκλειστικά με το πτυχίο και
το σύνολο της προϋπηρεσίας. Οι υπηρεσιακές μεταβολές, τοποθετήσεις κλπ να γίνουν μόνο με ανοιχτά σχολεία και όλους τους συναδέλφους ενημερωμένους.
8. Πλήρης και έγκαιρη
λειτουργία όλων των υποστηρικτικών δομών του σχολείου, που είναι
ανύπαρκτες ή υπολειτουργούν, για κατ΄ οίκον διδασκαλία, ενισχυτική,
πρόσθετη και παράλληλη στήριξη. Σύσταση, στελέχωση και λειτουργία των
τάξεων υποδοχής με λιγότερα παιδιά από το Σεπτέμβρη όπου φοιτούν
προσφυγόπουλα και παιδιά μεταναστών, με μέριμνα για τη μεταφορά τους από
τους χώρους διαμονής τους προς και από τα σχολεία.
9. Ανάκληση της
κυβερνητικής απόφασης για τα ωρολόγια προγράμματα ΤΩΡΑ. Όχι στις
αντιδραστικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών
που ενισχύουν το σχολείο της αγοράς, των δεξιοτήτων και της αμάθειας.
Όχι στην κατάργηση μαθημάτων και αντικειμένων. Όχι στις απολύσεις
χιλιάδων αναπληρωτών και την απειλή διαθεσιμότητας σε χιλιάδες μόνιμους!
Δεν μπορούν γνωστικά αντικείμενα να διδαχθούν με ενισχυτική. Αλλαγές
μόνο στην κατεύθυνση ενίσχυσης του Δημόσιου, Δωρεάν, ενιαίου σχολείου
των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, όλων των μαθητών και με
εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων.
10. Κατάργηση και μη
εφαρμογή του ν. Κεραμέως συνολικά. Όχι στο «Νέο Λύκειο» και στα σχολεία
της επίτασης των ταξικών φραγμών στη γνώση, του εξεταστικού μαραθωνίου
και της αποδόμησης των εργασιακών, δημοκρατικών, συλλογικών κατακτήσεων.
Κατάργηση των εξεταστικών φραγμών (τράπεζα θεμάτων, βάση προαγωγής και
απόλυσης 10, κλπ) και θέσπιση ενδιάμεσης εξεταστικής περιόδου για τους
ανεξεταστέους. Αύξηση των εισακτέων στα ΑΕΙ και των μετεγγραφών φοιτητών
για τα παιδιά όλων των εργαζομένων. Καμιά εφαρμογή της αξιολόγησης
σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού, απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία
αξιολόγησης.
Μαρίνης Γ., Πέττας Α., Γανιάρη Ε. από τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Δ.Ε.