|
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ 23/7/24 |
Αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας: η “ψηφιακότητα” στην υπηρεσία της ιδιωτικοποίησης.
Η απαράδεκτη και προκλητική στάση του υπουργείου παιδείας και της κυβέρνησης συνεχίζεται, όπως συμβαίνει από το 2019, που ανέλαβε τη διακυβέρνηση η ΝΔ. Ένα ακόμη κρίσιμο δείγμα αυτής της στάσης είναι το νέο ν/σ για την «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη», το «Ψηφιακό Φροντιστήριο», τους ιδιωτικούς φορείς που εμπλέκονται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό, την αντιμετώπιση της βίας και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, και πολλά θέματα που αφορούν τα ΑΕΙ και την Εκκλησία,
που κατατέθηκε για ψήφιση στη Βουλή μέσα στο καλοκαίρι, μετά από ψευδεπίγραφο διάλογο στα πλαίσια της γνωστής διαβούλευσης, χωρίς καμία συζήτηση με τα εκπαιδευτικά σωματεία, κι εν μέσω νέων παράτυπων κι εκβιαστικών εγκυκλίων. Εκτός από τη μονιμοποίηση και την επέκταση της τηλεκπαίδευσης με διάφορους τρόπους, η οποία όχι μόνο δεν πλησιάζει καν την δια ζώσης διδασκαλία, αλλά και προκαλεί παιδαγωγικό και μορφωτικό έλλειμμα σε μαθητές και μαθήτριες, προγραμματίζεται η εισβολή και η συντονισμένη επιβολή επιχειρήσεων και ιδιωτικών φορέων σε τομείς της δημόσιας εκπαίδευσης. Κύρια χαρακτηριστικά και βασικές στοχεύσεις του νομοσχεδίου είναι οι περικοπές των δαπανών στην παιδεία, η μείωση θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών και τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.· Κανονικοποίηση των ανισοτήτων-Παιδαγωγικό και μορφωτικό έλλειμμα
Η τηλεκπαίδευση θα έχει αρνητικές επιπτώσεις σε σχολεία σε απομακρυσμένες νησιωτικές και ορεινές περιοχές, τα οποία θα λειτουργούν με φυσική παρουσία μόνο με τρεις εκπαιδευτικούς από τις ειδικότητες: φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί και πληροφορικοί και όχι με το σύνολο του απαιτούμενου διδακτικού προσωπικού. Τα υπόλοιπα μαθήματα θα διδάσκονται με τηλεκπαίδευση που θα υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία, όταν τα εξ αποστάσεως εγχειρήματα δεν συνιστούν διδασκαλία. Η παρουσία του εκπαιδευτικού είναι βαθιά επιδραστική στην εκπαιδευτική διαδικασία, πράγμα που επιβεβαιώνεται επιστημονικά, αλλά και από την εμπειρία της πανδημίας γι΄ αυτό και είμαστε αντίθετοι-ες σε αυτά τα εξ αποστάσεως εγχειρήματα. Τα παιδιά στα νησιά και τα ορεινά χωριά έχουν ακόμα πιο μεγάλη ανάγκη από αλληλεπίδραση με τους εκπαιδευτικούς, από κοινωνικά και παιδαγωγικά ερεθίσματα, ακριβώς επειδή ζουν σε απομονωμένες περιοχές. Όμως, σύμφωνα με την λογική των υπερευαίσθητων αρίστων πρέπει να είσαι ευχαριστημένος και να συμβιβαστείς και με το ότι την ξένη γλώσσα, τα εικαστικά, την γυμναστική θα τα βλέπεις σε «βιντεάκι»!
Επίσης, έχουμε εμπειρία της τακτικής της κυβέρνησης σε όλα τα κοινωνικά αγαθά και το επόμενο βήμα θα είναι η πλήρης υποκατάσταση της υποχρέωσής της να παρέχει ισότιμα δωρεάν εκπαίδευση για όλους. Πάντα είναι ανοικτό το σοβαρό ενδεχόμενο η τηλεκπαίδευση να οδηγήσει σε κλείσιμο τάξεων ή και σχολείων, αν συνδυαστεί και με την πρόσφατη σχετική εγκύκλιο.
Με το ψηφιακό φροντιστήριο θέλουν να υποκαταστήσουν τη δια ζώσης ενισχυτική διδασκαλία αντί να λάβουν μέτρα αναβάθμισης τώρα της ενισχυτικής διδασκαλίας που συστηματικά υποβαθμίζεται. Για να δελεάσει δε, τους εκπαιδευτικούς να αποσπαστούν στο «ψηφιακό φροντιστήριο», το πολυνομοσχέδιο δίνει μπόνους μονάδες μετάθεσης (6) και επιπλέον μόρια γι’ αυτούς που θέλουν να γίνουν στελέχη εκπαίδευσης (2). Ακόμη και στις περιπτώσεις μαθητών που δικαιούνται κατ’ οίκον διδασκαλία, αντί της προώθησης μέτρων για ουσιαστική στήριξη αυτών των παιδιών σε όλα τα μαθήματα, προβλέπουν την προώθηση της τηλεκπαίδευσης, ενώ, κι αυτό ισχύει συνολικά για τη ψηφιακή εκπαίδευση, εξακολουθεί να μην υπάρχει ισότιμη πρόσβαση στις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές. Προβλέπονται αδιαφανείς διαδικασίες απόσπασης εκπαιδευτικών (δύο κριτήρια είναι οι επικοινωνιακές δεξιότητες κι η προσωπικότητα του/της εκπαιδευτικού...) από τριμελή επιτροπή που θα ορίζει ο ΓΓ του υπουργείου. Ανάλογα δίνουν τη δυνατότητα να προσλαμβάνονται αναπληρωτές ΕΕΠ-ΕΒΠ από τις ΠΔΕ της χώρας μετά από τοπική πρόσκληση ενδιαφέροντος για την κάλυψη αναγκών. Όμως, με ποια κριτήρια και πόσο ανεξέλεγκτες θα είναι οι επιλογές των ΠΔΕ; Ενώ στις περιπτώσεις νεοδιόριστων εκπαιδευτικών με αναπηρία, καθιερώνουν αυθαίρετα ποσοστό 75% για να θεμελιώσουν δικαίωμα απόσπασης, και 80% για δικαίωμα μετάθεσης, χωρίς καμία αιτιολόγηση. Διαμορφώνεται ένα πλαίσιο όπου οι προσλήψεις προσδιορίζονται με βάση το κόστος και τις προτιμήσεις σε ειδικότητες, ομάδες και προσωπικότητες εργαζόμενων και όχι τις παιδαγωγικές και διδακτικές ανάγκες, γιατί προσπαθεί να εξαπατήσει με την πολυδιαφημισμένη «ψηφιακότητα» και να απεκδυθεί την ευθύνη να παρέχει ένα εκπαιδευτικό σύστημα δίκαιο και ισότιμο για όλους.
Και στην ειδική αγωγή υπάρχουν αρνητικές εξελίξεις καθώς ακυρώνουν προηγούμενη νομοθετική πρόβλεψη για υλοποίηση ΕΠΕ (Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης) από ειδικό παιδαγωγό. Επιδιώκουν να παρακαμφθεί η ειδική εξατομικευμένη διεπιστημονική στήριξη κι έτσι ο μαθητής με αναπηρία να χάνεται μέσα στους υπόλοιπους μαθητές, ενώ σταδιακά απαλλάσσεται το υπουργείο από τις σχετικές δαπάνες.
Από την άλλη, φτάνουν στο σημείο στις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα (ελληνική pisa) να προβλέπεται χρηματική αποζημίωση ανά μαθητή για τους εκπαιδευτικούς! Θέλουν να τους ωθήσουν στην προσέλκυση όσο γίνεται περισσότερων μαθητών σ’ αυτές τις αποτυχημένες εξετάσεις. Με χρηματικό κίνητρο προσπαθούν να επιβάλουν μια διαδικασία κατηγοριοποίησης των σχολείων σε επιτυχημένα κι αποτυχημένα, που ο κλάδος έχει απορρίψει.
· Επιχειρήσεις και ιδιωτικοί φορείς κερδοφορούν μέσα στη δημόσια εκπ/ση!...
Κυβέρνηση και υπουργείο προωθούν με γρήγορα βήματα την ιδιωτικοποίηση/εμπορευματοποίηση κομματιών της ίδιας της δημόσιας εκπαίδευσης. Ο ιδιώτης θα εκμεταλλεύεται τις δημόσιες υποδομές, τον δημόσιο πλούτο και θα κερδοσκοπεί ανεξέλεγκτα και ασύστολα!…
Προβλέπεται ότι φορείς Ν.Π.Ι.Δ.
μπορούν να παρέχουν ειδική αγωγή σαν σχολεία (ΣΜΕΑΕ) σε άτομα άνω των 15
ετών. Γιατί να ενισχυθεί η ειδική αγωγή από το κράτος, όταν υπάρχει η ιδιωτική
πρωτοβουλία για να καλύψει το κενό; Όμως, με ποια εχέγγυα, προγραμματισμό και
χρηματοδότηση;
Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός μπορεί να πραγματοποιείται και από ιδιωτικούς οικονομικούς φορείς. Δηλαδή, προετοιμασία των μαθητών (τεστ δεξιοτήτων, ερωτηματολόγια, επισκέψεις, προσομοιώσεις κλπ) για τις ανάγκες του ΣΕΒ και των υπόλοιπων επιχειρηματιών! Ακόμη, επιτρέπουν σε ιδιωτικούς φορείς να υλοποιούν στα σχολεία μας προγράμματα αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας. Είναι φαίνεται τα κατάλληλα μέτρα που βρήκε το υπουργείο για την αντιμετώπιση του πολύ σοβαρού αυτού φαινομένου που αποτυπώνει ουσιαστικά τις κοινωνικές παθογένειες.
Οι ιδιωτικοί φορείς μπορούν να αναλάβουν ακόμα και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του δημόσιου σχολείο! Ένα κρίσιμο, διαχρονικό και πάγιο αίτημα του κλάδου ξεπουλιέται κι αυτό.
Με βάση τις προβλέψεις του ν/σ αυτού, αλλά κυρίως εξαιτίας του πρόσφατου νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση ξεκαθαρίζουμε ότι είναι πλήρης η αντίθεσή μας στην είσοδο του ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ κλπ) στη δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) και στο κλείσιμο των συστεγαζόμενων ΕΠΑΛ. Επιδιώκεται κάτι τέτοιο, όταν μάλιστα υπάρχουν πολλές δυνατότητες ενίσχυσης των δημόσιων δομών, αλλά και το απαραίτητο προσωπικό με υψηλή εξειδίκευση και γνώση.
Αιτήματα – διεκδικήσεις
Καλούμε
την ΟΛΜΕ και τις ΕΛΜΕ να απορρίψουν το νέο πολυνομοσχέδιο. Να γίνουν αποδεκτά
τα αιτήματα του κλάδου για το δημόσιο σχολείο και την εργασία μας. Να
καταθέσουν σχέδιο αποφασιστικού αγώνα διαρκείας και να καθορίσουν Γενικές
Συνελεύσεις των ΕΛΜΕ και Γ.Σ. προέδρων με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
· Όχι στο νέο σχολείο της αγοράς, το «Ανοιχτό σχολείο»–εξεταστικό κέντρο. Να καταργηθούν και να μην εφαρμοστούν: Τράπεζα θεμάτων, Ελεύθερη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), Δίχρονες μεταγυμνασιακές σχολές κατάρτισης, Campus, ιδιωτικά ΑΕΙ. Όχι στο Εθνικό Απολυτήριο και τις νέες εξετάσεις.
· Όχι στην παράδοση της τεχνικής εκπαίδευσης στην αγορά και την φτηνή κατάρτιση. Όχι στην εμπορευματοποίηση και τη μαθητεία. Τεχνική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο υπουργείο παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών! Να καταργηθεί ο νόμος Πιερρακάκη για την ΤΕΕ (Ν. 5082/24).
· Αποκλειστικά δημόσια επιμόρφωση, ετήσια και περιοδική για όλους χωρίς διδακτικά καθήκοντα. Όχι στις τηλεπιμορφώσεις – διαλέξεις και εκτός ωραρίου.
· Όχι στην αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών. Κατάργηση των ν. 4823/21, 4692/20. Κήρυξη απεργίας – αποχής από κάθε μορφή αξιολόγησης (ατομική αξιολόγηση, αυτοαξιολόγηση, μέντορες/συντονιστές) Συνεχείς επαναπροκηρύξεις της απεργίας - αποχής από ΟΛΜΕ, ΑΔΕΔΥ, ΕΛΜΕ.
· Δημόσιο, Δωρεάν, Δημοκρατικό σχολείο για όλους/ες κι όλη τη γνώση τόσο στη γενική εκπαίδευση όσο και στην ειδική αγωγή! Ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας κι άλλες ανάλογες δράσεις παρέχονται αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς και με δημόσιες δαπάνες.
· Επαναφορά των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών και των καλλιτεχνικών.
· Ακώλυτη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων τώρα, χωρίς αξιολόγηση.
· Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών (χρόνος κτήσης πτυχίου και προϋπηρεσία). Κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικούς στα σχολεία στην αρχή του Σεπτέμβρη.
· 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στην κατεύθυνση, 10 στα εργαστήρια.
· Επαναφορά του ωραρίου στη β/βάθμια εκπ/ση στα προ του 2013 επίπεδα.