Του Αλέξανδρου Καπακτσή
Στο
Άδενδρο η γη είναι επίπεδη. Αν βρεις σημείο με ύψος πάνω από ένα μέτρο
είναι σίγουρο ότι είναι ανθρώπινη κατασκευή. Τέσσερα ποτάμια στην
ευρύτερη περιοχή έκαναν καλά τη δουλειά τους. Τη μετέτρεψαν σε ένα
τεράστιο αεροδρόμιο όπου υπάρχουν οι συνθήκες για να αναπτυχθούν εξίσου
τεράστιες ταχύτητες.
Στο
Άδενδρο ξέρουν από σιδηροδρομικά και άλλα δυστυχήματα. Επί δεκαετίες οι
ανισόπεδες διαβάσεις του τρένου θέριζαν κόσμο. Και αν σώθηκαν ακόμη
περισσότεροι «από θαύμα» ήταν γιατί τα θαύματα ήταν πολλά και πολλοί
είχαν τον δικό τους Άγιο να τους φυλάει ή είχαν τύχη βουνό. Μπορεί να
μην υπήρχε τζόκερ για να το κερδίσουν, κέρδιζαν όμως το υπόλοιπο της
ζωής τους. Αμέτρητες οι ιστορίες τραγωδίας που ενίοτε μετατρέπονταν, της
τύχης συμβοηθούσης, σε κωμωδία.
Στο
Άδενδρο, μετά από τον εκσυγχρονισμό της οθωμανικής αυτοκρατορίας «που
έφερε το τρένο» ήρθε κάποτε και ο εκσυγχρονισμός του Πασόκ και του
Σημίτη. Έτσι, η μοναδική σιδηροδρομική γραμμή 35-40 χιλιομέτρων διπλής
κατεύθυνσης της χώρας, που περνάει από το χωριό, δέχθηκε την περιποίηση
του εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ. Από τα αμέτρητα δις που διατέθηκαν για τον
εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου ένα μέρος διατέθηκε και εδώ.
Πανηγύρι οι εθνικοί προμηθευτές και οι πάσης φύσεως εργολάβοι.
Ηλεκτροκίνηση για υψηλές και οικολογικές μεταφορές, αποκλεισμός της
γραμμής για να μην τη διαβαίνουν ζώα και άνθρωποι, κλείσιμο των
διαβάσεων και ανισόπεδοι κόμβοι (σε λάθος σημείο ώστε να αποκλειστεί το
χωριό αλλά δεν παίζει εδώ ρόλο, απλώς το αναφέρουμε), κατασκευαστικά
λάθη ώστε τα υπεδάφια ύδατα να ανέβουν στο ένα μέτρο και με τις βροχές
να κινδυνεύουν να βγουν τα σκατά από τους βόθρους στους δρόμους.
Φουτουριστικές προσθήκες στον σιδηροδρομικό σταθμό για να μην περνάνε
τις γραμμές οι επιβάτες αλλά να περνάνε από πάνω με γέφυρες, με πολλές
σκάλες, το ασανσέρ άλλοτε να δουλεύει και άλλοτε όχι, τα πόδια πιο
σίγουρα και ας σέρνονται από την κούραση της δουλειάς.
Στο
Άδενδρο τώρα μπορεί τα τρένα να τρέχουν με την ψυχή τους. Ακόμη δεν
τέλειωσε η ανακαίνιση της γραμμής Θεσσαλονίκης-Αθήνας και να οι 4 και
15′ μόνο που χρειάζεται για τη διαδρομή. Τηλεχειρισμοί κλειδιών,
συστήματα ασφαλείας στα τρένα να αποτρέπουν το ανθρώπινο λάθος και να
σώζουν τον κόσμο σταματώντας το τρένο αυτόματα. Και όπως όλα τα αυτόματα
οι άνθρωποι περισσεύουν και άρχισαν οι απολύσεις και οι μετατάξεις.
Περίσσεψαν και οι ανεπάνδρωτοι σταθμοί και υπηρεσίες όπως και στο χωριό
με τους εκατοντάδες επιβάτες.
Στο
Άδενδρο, όπως και σε όλο το δίκτυο, τα συστήματα δεν δούλεψαν. Πολλά
χρόνια τώρα. Έτσι, τα τρένα, που δεν σταματάνε για να μεταφέρουν γρήγορα
τους επιβάτες στις μεγάλες πόλεις, αντί να φεύγουν ευθεία έμπαιναν στην
παράκαμψη, που έμπαιναν τα άλλα που σταματούν, και περνούσαν σαν
σίφουνες δυο μέτρα από την είσοδο κοψοχολιάζοντας τους επιβάτες υπό
αναμονή. Μία, δύο τρεις, χιλιάδες φορές τα τρένα που έπρεπε και
μπορούσαν να κινούνται σαν τον άνεμο έπρεπε ο μηχανοδηγός να τα
τιθασεύσει, να τα ηρεμήσει μειώνοντας την ταχύτητα, και όταν περάσουν το
«εμπόδιο,» τρεχάλα πάλι.
Στο
Άδενδρο, όπως και σε όλα τα μέρη και τις δουλειές του κόσμου, ο
εργαζόμενος μπορεί να κάνει λάθος υπολογισμό, να αφαιρεθεί γιατί είναι
κουρασμένος, έχει προβλήματα με τη γυναίκα, το σπίτι, με το παιδί, με…
ανθρώπινο μυαλό είναι, τρέχει πιο γρήγορα και από τα τρένα. Εδώ όμως
έχεις παράκαμψη, 60 χιλιόμετρα όριο, όχι παίξε γέλασε. Δεν έχει
τηλεκατευθυνόμενα κλειδιά και διευθύνσεις, αυτόματοι συναγερμοί και
πεδήσεις. Έτσι, το τρένο εκτροχιάσθηκε, φρέναρε πάνω σε ένα σπίτι και
δεν εμφανίσθηκε ξαφνικά στην πλατεία του χωριού. Τρεις ζωές χάθηκαν.
Έτσι:
«Η
επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψιν τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη
των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκόψουν όσον αφορά στην
έκταση και στο μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της
αμαξοστοιχίας 58 της 13/05/2017, είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει. Με
βάση την επίσημη ανάλυση των στοιχείων του ταχογράφου (Teloc) που έγινε
από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατά την ώρα της εκτροχίασης η ταχύτητα της ήταν
144,343 Km/h, ενώ η επιτρεπόμενη ταχύτητα διέλευσης από την 1η γραμμή
(παρακαμπτήριος), του Σ.Σ. Άδενδρου, ήταν 60 Km/h. Από τα στοιχεία δεν
φαίνεται να έχει γίνει εφαρμογή πέδης.»
Στο
Άδενδρο την προηγούμενη φορά που εκτροχιάσθηκε, από την αντίθετη
κατεύθυνση, πριν χρόνια ο συρμός, αλλά δεν είχε νεκρούς, πήραν σοβαρά
μέτρα. Πρωτοστάτησε ο υπουργός μεταφορών Λιάπης. Έστησαν στο σταθμό
καλαίσθητο εκκλησάκι για το θαύμα της σωτηρίας. Και αφού έχουμε Άγιο να
μας σώζει ασφάλισαν το «κλειδί» στην παρακαμπτήριο και το ξέχασαν. Όμως,
και ο Άγιος τι να σου κάνει, τόσες χιλιάδες φορές πέρασε το τρένο και
δεν χρειάσθηκε τη βοήθεια του και είπε να πάει, Σάββατο βράδυ ήταν, σε
ένα μπαρ. Δεν το έλεγαν «το ναυάγιο», «σύγκρουση» το λέγανε. Και έγινε
ότι έγινε.
Τώρα,
όσοι λένε ότι ήταν «προμελετημένο δυστύχημα-έγκλημα» είναι ανόητοι
κομμουνιστές και άλλα διαλυτικά στοιχεία που θέλουν να υποσκάψουν το
κύρος των σιδηροδρόμων και του κράτους. Άλλωστε αυτό το προνόμιο μόνο οι
κυβερνώντες το έχουμε. Δίνουμε δισ. από τις τσέπες σας, τους
απαξιώνουμε και τους πουλάμε για «ασφαλείς μεταφορές» στους ξένους και
τους ημετέρους.
«Φονιάς και αυτόχειρας» ο μηχανοδηγός που έτρεχε με 144,343 χιλιόμετρα την ώρα…
Πηγή: Παντιέρα