Η πρόταση των Παρεμβάσεων
του Δημοσίου για την απόφαση της ΑΔΕΔΥ σχετικά με την προσχολική αγωγή
Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ., με
αφορμή τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας σχετικά με την προσχολική αγωγή,
επισημαίνει τα εξής:
·
Η δίχρονη προσχολική αγωγή (υποχρεωτική για
ορισμένες περιοχές της χώρας) προβλέπεται σε όλους τους νόμους – πλαίσιο για
την εκπαίδευση. Από τον Νόμο 309/76, άρθρο 4 παρ. 2 και 3, ως τον Νόμο 1566/85
άρθρο 3 παρ. 3 και 4 που ισχύει μέχρι σήμερα.
·
Με τον Νόμο 3815/06
η διετής προσχολική αγωγή, ύστερα από την πολυήμερη (42 ημέρες) απεργία των
εκπαιδευτικών της ΠΕ, έγινε υποχρεωτική για ένα έτος, για τα παιδιά ηλικίας 5-6
χρονών, με προοπτική να επεκταθεί και στα παιδιά ηλικίας 4-5 ετών.
Το Υπ. Παιδείας (και η κυβέρνηση) εμπαίζει
τους εργαζόμενους γιατί με τις δηλώσεις του παραπέμπει τη θεσμοθέτηση
της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής μετά από 3 χρόνια, δηλαδή μετά τη λήξη της θητείας αυτής της
κυβέρνησης και του ίδιου.
Το 3ετές
πρόγραμμα για την εκπαίδευση, το οποίο είναι
προϊόν συμφωνίας με την ΕΕ και τους θεσμούς και κομμάτι του 4ου Μνημονίου,
αναφέρει ότι σε 3 χρόνια θα γίνει «εκτίμηση της ενδεχόμενης
ανάγκης επέκτασης της προσχολικής αγωγής με την προσθήκη ενός ακόμη έτους φοίτησης»
Δηλαδή το αίτημα του συνδικαλιστικού
κινήματος και της κοινωνίας για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και
εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4-6 χρόνων παραπέμπεται στις καλένδες με
τον ίδιο τρόπο που έγινε και για την εξαγγελία - σε
βάθος 3ετίας - των 20.000 διορισμών και καταλήξαμε στους μηδενικούς διορισμούς.
Η τακτική και οι εξαγγελίες του Υπ. Παιδείας και
του πρωθυπουργού είναι άκρως επικίνδυνες :
·
Προβλέπουν τη
"δυνατότητα των γονέων να διαλέγουν τη δομή φοίτησης του παιδιού
τους" μεταξύ ιδιωτικών και δημοτικών παιδικών σταθμών και Δημόσιου
Νηπιαγωγείου. Αφήνουν ανοιχτό ότι μπορεί να θεσμοθετηθεί η δίχρονη υποχρεωτική
προσχολική αγωγή και να παρέχεται από τμήματα προνηπίων (4-5 ετών) που θα
λειτουργούν στα πλαίσια δημοτικών ή ιδιωτικών βρεφονηπιακών σταθμών. Δηλαδή,
κομμάτι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (τα προνήπια 4-5) να παρέχεται από δομές
έξω από την εκπαίδευση και το Υπ. Παιδείας. Ανοίγει ο δρόμος - με προπομπό το
Νηπιαγωγείο - για την εφαρμογή των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ
(συμπεράσματα της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση) και τις
απαιτήσεις της ΚΕΔΕ για λειτουργία της εκπαίδευσης σε ΟΤΑ αλλά και για
την είσοδο των κουπονιών/vouchers, των διδάκτρων/τροφείων, των ωραρίων και
των εργασιακών σχέσεων που ισχύουν στους Δήμους και στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
·
Τροφοδοτούν μια
ψεύτικη αντιπαράθεση μεταξύ των εργαζόμενων (νηπιαγωγών και βρεφονηπιοκόμων),
στη λογική ότι για την κακή εργασιακή κατάσταση και την ανεργία του κάθε χώρου
φταίει η διεκδίκηση του άλλου, ώστε να μείνει στο απυρόβλητο η πολιτική της κυβέρνησης,
της ΕΕ και των θεσμών.
Αυτό που πραγματικά απειλεί το εργασιακό μέλλον
όλων των εργαζόμενων στους χώρους αυτούς είναι η ραγδαία ιδιωτικοποίηση, η
συρρίκνωση των δημόσιων δομών και η επέκταση της λειτουργίας τους με
ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ο αποκλεισμός χιλιάδων παιδιών από τις δημόσιες
δομές φροντίδας (βρεφονηπιακούς) και χιλιάδων προνηπίων από το δημόσιο
Νηπιαγωγείο, η κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας και η απαγόρευση των μόνιμων
διορισμών στο πλαίσιο της συρρίκνωσης του κράτους, η ραγδαία χειροτέρευση των
εργασιακών σχέσεων.
Η ΕΕ της ΑΔΕΔΥ καλεί τον Υπ. Παιδείας και την
κυβέρνηση να σταματήσουν τα επικοινωνιακά κόλπα και τις μεθοδεύσεις και να
προχωρήσουν τώρα στην άμεση ικανοποίηση των αιτημάτων που είναι υπερώριμα και
αναγκαία για την ελληνική κοινωνία και βασίζονται στην αρχή ότι αφενός οι
ανάγκες των παιδιών σε όλες τις ηλικίες πρέπει να παρέχονται δωρεάν, σε όλα τα
παιδιά, με ευθύνη του κράτους και όχι να είναι ατομική ευθύνη των γονέων και να
πληρώνουν γι αυτές, και αφετέρου
η εργασία όλων των εργαζόμενων, σε κάθε χώρο, πρέπει να κατοχυρώνεται απολύτως:
Για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση
·
Ενιαία δημόσια
δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση με ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό
σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα
παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο.
·
Όλες οι δομές της
τυπικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης αποκλειστικά στο Υπ Παιδείας. Ακύρωση
οποιασδήποτε προσπάθειας υπαγωγής των νηπιαγωγείων στους Δήμους.
·
Γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης ώστε
να διασφαλιστεί ο δωρεάν χαρακτήρας του Νηπιαγωγείου. Όχι σε κουπόνια/vouchers και δίδακτρα.
·
Ίδρυση νέων
Νηπιαγωγείων και δημιουργία σύγχρονων υποδομών
ώστε να καλύπτονται όλα τα νήπια και προνήπια. Νέα τμήματα με τη μείωση
του αριθμού των νηπίων σε 1:15 ανά τμήμα. Καμιά συγχώνευση - κατάργηση
νηπιαγωγείου ή τμήματος.
·
Ακύρωση -
κατάργηση όλων των μέτρων υπονόμευσης του Δημόσιου Νηπιαγωγείου (υπ. απόφαση
για νέο ενιαίο τύπο ολοήμερου νηπιαγωγείου, ελάχιστος αριθμός παιδιών στα 14,
προϋποθέσεις για το ολοήμερο, κατάργηση του
αυτοτελούς χαρακτήρα του παιδαγωγικού
προγράμματος του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου).
·
Ενίσχυση του
δημόσιου Νηπιαγωγείου (ίδρυση τμημάτων
ένταξης παντού, βοηθητικό και ειδικό επιστημονικό προσωπικό, τάξεις υποδοχής
κλπ).
·
Μόνιμοι μαζικοί
διορισμοί των απαιτούμενων Νηπιαγωγών. Διορισμό όλων των αναπληρωτών
Νηπιαγωγών. Μείωση του ωραρίου των Νηπιαγωγών στα επίπεδα αυτού των
εκπαιδευτικών ΠΕ και όλων μαζί μείωση στα επίπεδα του ωραρίου στην ΔΕ.
Για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς στους Δήμους
·
Όλα τα παιδιά
ηλικίας 0-4, που οι γονείς του το επιθυμούν, στους βρεφονηπιακούς σταθμούς
στους Δήμους.
·
Όχι τροφεία -
δίδακτρα. Μείωση του αριθμού των παιδιών στα τμήματα βρεφονηπιακών στα 15
παιδιά και δημιουργία όλων των αναγκαίων τμημάτων που θα χρειαστούν.
·
Γενναία αύξηση
της κρατικής χρηματοδότησης. Απεξάρτηση των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών από τα
ευρωπαϊκά κονδύλια. Όχι στην επιχειρηματική λειτουργία και τα ιδιωτικοικονομικά κριτήρια.
·
Κατάργηση των
κουπονιών/vouchers και των τροφείων.
·
Απόλυτη
διασφάλιση των θέσεων εργασίας όλων των εργαζόμενων στους βρεφονηπιακούς
σταθμούς. Μετατροπή των συμβάσεων των ελαστικά εργαζόμενων σε συμβάσεις
αορίστου χρόνου. Σταθερή μόνιμη δουλειά με πλήρη δικαιώματα και αξιοπρεπείς
αμοιβές.
·
Μαζικοί διορισμοί
μόνιμων βρεφονηπιοκόμων και του αναγκαίου προσωπικού (ψυχολόγοι, παιδίατροι,
βοηθητικό προσωπικό) στους Δήμους, για την κάλυψη όλων των αναγκών.
·
Καμία αμφισβήτηση
του εργασιακού 6ωρου και του ωραρίου λειτουργίας στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
·Νέα κτίρια και σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές
και για τους δημόσιους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
29/5/2017