ανεξάρτητες αυτόνομες αγωνιστικές ριζοσπαστικές
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.
www.paremvasis.gr , paremvasisdoe@gmail.com, 210 3242144
5/12/2021
Με έναν νέο «Ενιαίο κανονισμό λειτουργίας των Σχολικών Δικτύων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (Σ.Δ.Ε.Υ.) και των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) των σχολικών μονάδων της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και καθορισμό των καθηκόντων των μελών τους» (ΦΕΚ αριθμ. 134960 /Δ3, 27/10/2021) το υπ. παιδείας εξακολουθεί να είναι σταθερά προσηλωμένο στην εφαρμογή της «πλήρους ένταξης» των μαθητών με αναπηρία/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά σχολεία.
Κρατά υπό την εποπτεία του μοναδικού εκπαιδευτικού σημείου αναφοράς των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥ, ΚΕΔΑΣΥ) όλο τον γενικό μαθητικό πληθυσμό, όπως προβλεπόταν και από τον προηγούμενο νόμο (4547/2018), αντιμετωπίζοντας με τα ίδια κριτήρια αναγκών τον ειδικό και γενικό πληθυσμό. Η υιοθέτηση της αρχής της «μη διάκρισης» στην συγκεκριμένη περίπτωση αντιστοιχεί σε μείωση εκπαιδευτικών παροχών, αφού από τη μια οι προσλήψεις είναι αναντίστοιχες του εύρους των μαθητών, αφετέρου οι προσλήψεις αυτές είναι στην απόλυτη πλειοψηφία τους ελαστικά εργαζόμενοι που με δυσκολία παρακολουθούν την όποια συνέχεια μπορεί να έχει το έργο των ΣΔΕΥ/ΕΔΥ.
Με διεύρυνση καθηκόντων όλων των μελών που συνδράμουν ΣΔΕΥ και ΕΔΥ, με πληθώρα γραφειοκρατικών διαδικασιών, με ελάχιστες μόνιμες προσλήψεις, με απουσία σταθμισμένων εργαλείων, με εξαιρετικά μεγάλη αναντιστοιχία ειδικοτήτων/ ανά σχολείο, αφυδατώνει τον πραγματικό ρόλο που μπορούν να έχουν όλες οι ειδικότητες στα πλαίσια του γενικού σχολείου.
Σε συνθήκες υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης, με ελαστικές εργασιακές σχέσεις για την απόλυτη πλειοψηφία των μελών των ΣΔΕΥ και ΕΔΥ, βαφτίζει το κρέας ψάρι και μετατρέπει τις απλές εβδομαδιαίες συνευρέσεις σε ομάδες διεπιστημονικής υποστήριξης.
Ειδικότητες που είναι μέλη ενός περιοδεύοντος θιάσου, χρεώνονται με τα καθήκοντα ενός πλήρως στελεχωμένου σε όλα τα επίπεδα ΚΕΔΑΣΥ (που ουδέποτε υπήρξε). Καλούνται να υλοποιήσουν σχέδια, δράσεις και προγραμματισμό που στα τόσα χρόνια λειτουργίας των ΚΕΔΔΥ αρχικά, των ΚΕΣΥ μετέπειτα και των τωρινών ΚΕΔΑΣΥ έχει αποδειχτεί ότι για να προχωρήσουν ακροθιγώς απαιτείται κρατική οικονομική ενίσχυση για τους απαιτούμενους χώρους, τα κατάλληλα σταθμισμένα εργαλεία, το αυξημένο για τις ανάγκες και σταθερό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων.
Δεν είναι η άγνοια ή το «στιγμιαίο λάθος» που καθοδηγεί αυτές τις εκπαιδευτικές επιλογές. Είναι οι διεθνείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα, είναι οι οδηγίες ΕΕ/ΟΟΣΑ για την υλοποίηση της «πλήρους ένταξης» μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε γενικά σχολικά πλαίσια. Οι επιλογές αυτές χρωματίζονται και καθοδηγούνται από τους νόμους της ελεύθερης αγοράς. Και η ελεύθερη αγορά στηρίζεται στον ανταγωνισμό και στον ατομικισμό.
Η νέα ΥΑ 134960/Δ3 της 27ης Οκτωβρίου 2021 για τον κανονισμό λειτουργίας ΣΔΕΥ-ΕΔΥ σφραγίζει την πρακτική του Ν. 4823/21 για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων υιοθετώντας όλες τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές ΕΕ/ΟΟΣΑ που κατά καιρούς εφαρμόστηκαν σε διάφορα κράτη και οδήγησαν σε ενίσχυση των ταξικών φραγμών, διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, βαθιά ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, εδραίωση του σχολείου της αγοράς. Οι δράσεις της ΕΔΥ εντάσσονται στον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και γι’ αυτό συντάσσονται 3 σχέδια δράσης, τρίμηνης διάρκειας το καθένα, που αφορούν την «ισότιμη πρόσβαση» των μαθητών/μαθητριών στην εκπαίδευση.
Για τον ειδικό μαθητικό πληθυσμό η ισοτιμία είναι αναντίστοιχη των αναγκών του. Πόσο μάλλον που η προσπάθεια για την ένταξη των μαθητών που μπορούν και πρέπει να υποστηριχτούν σε ένα γενικό σχολείο σκοντάφτει στις λίγες ώρες υποστήριξής τους στα Τμήματα ένταξης (λόγω πολλών μαθητών που υποστηρίζονται σε αυτά), στο ανύπαρκτο εκπαιδευτικό υλικό, στις πολυπληθείς σχολικές τάξεις με 25 μαθητές που τους καταπίνουν και τους κάνουν αόρατους, παρά τις όποιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών.
Σε αυτό το σχολείο, με τις δομικές αντιφάσεις, την εκποίηση μορφωτικών δικαιωμάτων, τη δρομολόγηση της αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα ο ειδικός μαθητικός πληθυσμός αποτελεί εμπόδιο για την καλή εικόνα του σχολείου προς τα έξω.
Με τον νέο κανονισμό λειτουργίας των ΣΔΕΥ/ΕΔΥ, η ΕΔΥ γίνεται το «καρφί» της διοίκησης εποπτεύοντας το σύνολο των εκπαιδευτικών ενός σχολείου, αφού οι δράσεις που σχεδιάζει και υλοποιεί όλο το σχολείο, « αξιολογούνται ως προς τη συμμετοχή και τη συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας».
Στη νέα ΥΑ αναφέρεται το πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ ΕΔΥ και γονιών ή κηδεμόνων των παιδιών που παραπέμπονται στην ΕΔΥ και του οποίου οι όροι δεσμεύουν ενυπόγραφα το σχολείο και τους γονείς ή κηδεμόνες. Οι γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών καλούνται υποχρεωτικά στις συνεδριάσεις της Ε.Δ.Υ. που αφορούν στη λήψη της απόφασης παραπομπής στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., τη διαμόρφωση της εισήγησης για το Ε.Π.Ε. στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., καθώς και για την παροχή απόψεων σε κάθε άλλη περίπτωση, που κρίνεται σκόπιμο. Επίσης, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης από το ΚΕΔΑΣΥ, η ενημέρωση του σχολείου σχετικά με την έκθεση και τους άξονες του Ε.Π.Ε. πραγματοποιείται μόνο με τη συναίνεση των γονέων-κηδεμόνων. Κατά συνέπεια, στο τέλος μιας -συχνά- μακρόχρονης διαδικασίας (που ξεκινάει από την ΕΔΥ και καταλήγει στο ΚΕΔΑΣΥ), είναι πιθανό η σχολική μονάδα να μη λάβει καμία ενημέρωση σχετικά με το αποτέλεσμά της και επομένως να διυλίζεται ο κώνωπας επί ματαίω.
Επιπρόσθετα, η σχολική κοινότητα δεσμεύεται «για την οργάνωση και υλοποίηση ενημερωτικών και επιμορφωτικών συναντήσεων καθώς και δράσεων συμβουλευτικής, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και καθοδήγησης της οικογένειας για την απρόσκοπτη συμμετοχή του μαθητή/της μαθήτριας στη σχολική ζωή». Αλήθεια, πότε θα διοργανώνονται αυτές οι συναντήσεις και δράσεις; Μήπως σε χρόνο εκτός εργασιακού ωραρίου, όπως αφήνεται να εννοηθεί στην παρ. 17 του άρθρου 2, σε εξαιρετικές, βέβαια, περιπτώσεις, για τον/την ψυχολόγο και τον/την κοινωνικό λειτουργό;
Θεωρεί πανάκεια τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και τις πρακτικές της καθώς και την εναλλακτική αξιολόγηση των μαθητών/μαθητριών, χωρίς να ασχολείται ούτε καν στο ελάχιστο με τα εμπόδια που η ίδια η οργάνωση του σχολείου θέτει. Στην πραγματικότητα, αποκρύπτονται οι πραγματικές ανισότητες που βιώνουν οι μαθητές/οι μαθήτριες και αφορούν την ουσιαστική συμμετοχή τους σε όλες τις καθημερινές, σχολικές δραστηριότητες.
Προσπαθεί να εδραιώσει τη λογική της πλήρους ένταξης των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλάζοντας απλά ορολογία στις δομές της ( τα ΚΕΣΥ ονομάζονται ΚΕΔΑΣΥ, οι ΕΔΕΑΥ βαφτίζονται ΕΔΥ). Η ΕΔΥ είναι πλέον μία επιτροπή διεπιστημονικής υποστήριξης και όχι μία επιτροπή διάγνωσης, εκπαιδευτικής αξιολόγησης και υποστήριξης. Τα σχολεία χωρίζονται σε 2 κατηγορίες: αυτά που ανήκουν σε μία ΣΔΕΥ και άρα σ’ αυτά 1 φορά την εβδομάδα λειτουργεί η ΕΔΥ, και αυτά που δεν λειτουργεί ΕΔΥ. Κι ενώ 1 φορά την εβδομάδα θεωρείται υπεραρκετό για την κυβέρνηση να υλοποιήσει την ενταξιακή της πολιτική, τα προαπαιτούμενα για να φτάσει ένα παιδί στα ΚΕΔΑΣΥ λειτουργούν ως «κόφτης προσβασιμότητας» προς τα πάνω και ως πολυεργαλείο προς τα κάτω. Οι εκπαιδευτικοί των Τ.Ε. συνεχίζουν να είναι «φωτεινοί παντογνώστες», να υποστηρίζουν μαθητές/μαθήτριες, με ή χωρίς αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες, να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις της ΕΔΥ, να διαμεσολαβούν στην επικοινωνία με τα ΚΕΔΑΣΥ, να διαμορφώνουν εξατομικευμένα ή/και ομαδικά προγράμματα, να εφαρμόζουν προγράμματα συνεκπαίδευσης και πρώιμης παρέμβασης, να ενημερώνουν τους φακέλους των παιδιών που παραπέμπονται στην ΕΔΥ, να συνεργάζονται με τους/τις υπόλοιπους/υπόλοιπες εκπαιδευτικούς. Η νέα ΥΑ σκιαγραφεί τα μέλη της ΕΔΥ ως γραφειοκράτες που συνεχώς καταγράφουν τα πάντα. Είναι απορίας άξιο πότε θα υλοποιούνται αυτά που θα καταγράφονται. Το υπουργείο προχωρά ακόμη παραπέρα, όπου δεν υπάρχει εκπαιδευτικός Τ.Ε. για την στελέχωση της ΕΔΥ, συμμετέχει εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης ή εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στην Ε.Α., με άλλα λόγια στον/ην δάσκαλο/α της γενικής τάξης θα «φορτωθούν» και επιπλέον καθήκοντα, θα «βγαίνει» από την τάξη του, θα αφήνει τον/ην μαθητή/τρια που υποστηρίζει για να συμμετέχει στην ΕΔΥ, θα επιφορτίζεται έναν τεράστιο όγκο επιπλέον εργασίας.
Στόχος της κυβέρνησης και του υπουργείου είναι να μεταφερθεί η ευθύνη για την ένταξη των μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις πλάτες των εκπαιδευτικών. Να αποτελεί ατομική τους ευθύνη η ένταξη, η εκπαιδευτική εξέλιξη των μαθητών. Αυτό απλά θα επιβλέπει, θα αξιολογεί, θα κατηγοριοποιεί σχολικές μονάδες, εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Την ίδια στιγμή βέβαια, οι γονείς πληρώνουν αδρά τις θεραπείες των παιδιών τους ή ακόμη πιο απλά ένα μεγάλο κομμάτι μαθητών δεν δέχεται καμία υποστήριξη αφού οι γονείς δεν μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά. Τα ποσά που δίνονται πλέον για τις θεραπείες αν δεν είναι αστεία, είναι τουλάχιστον τραγικά. Οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις στις παράλληλες στηρίξεις και το ειδικό βοηθητικό προσωπικό ή/και οι λίγες ώρες υποστήριξης ανά μαθητή έχουν οδηγήσει σε αύξηση των ιδιωτών βοηθών στο δημόσιο σχολείο. Η ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης είναι εδώ.
Η κυβέρνηση και το κράτος επιδιώκουν να μεταφέρουν στις πλάτες των εκπαιδευτικών την αποτυχία των πολιτικών και οικονομικών τους επιλογών. Το σχολείο και τα προγράμματα που θα υλοποιεί, σύμφωνα με τους κυβερνώντες είναι αυτά που θα καλύψουν την ανυπαρξία κοινωνικής πολιτικής, την έλλειψη δομών, τη μαθητική διαρροή, την υποχρηματοδότηση της υγείας και της παιδείας, την ανεργία, τη φτώχια και τα τεράστια προβλήματα που δημιουργούν σε χιλιάδες οικογένειες.