Πανελλαδική μέρα δράσης για την υγεία και την αξιοπρέπεια του λαού, Σαβ. 22/1, 12μ, άγαλμα Βενιζέλου

13.4.22

Γ' ΕΛΜΕ Θεσ/νίκης: Υπόμνημα προς τις δημοτικές αρχές για τα πολλαπλά εξετατικά πλέγματα και την υποχρηματοδότηη της εκπαίδευσης

Γ΄ΕΛΜΕ- Θ                                                                                                      Θεσσαλονίκη 12/4/2022
Πρ. Κορομηλά 51 τηλ. 6978300483                                 
 fb  : Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
 
Υπόμνημα του Δ.Σ. της Γ ΕΛΜΕ-Θ
ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ ΠΛΕΓΜΑΤΑ
 ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
 
 
Κύριε  Δήμαρχε,
Κυρίες και κύριο του Δημοτικού Συμβουλίου,
 
Σας καταθέτουμε αυτό το υπόμνημα  με αίτημα  να ανασταλεί τώρα η καταστροφική για τους μαθητές και το δημόσιο σχολείο εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων σε όλους τους τύπους των Λυκείων (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, Εσπερινά), της ΕΒΕ , καθώς και των διπλών εξετάσεων P.I.S.A για τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου φέτος, καθώς και τη μείωση της ύλης για τους υποψηφίους. Αναφερόμαστε  επίσης στις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία  οι οποίες συνεχώς μειώνονται την τελευταία δεκαετία, ενώ οι λειτουργικές ανάγκες αυξάνονται και το πρόβλημα επιδεινώνεται από την αυξανόμενη ακρίβεια.
 
Α. ΝΟΜΟΣ 4692/2020
 
Ενώ η ελληνική κοινωνία βρίσκεται επί δυόμιση χρόνια σε μια πρωτοφανή ομηρεία με αφορμή την πανδημία, η κυβέρνηση προέβη σε ένα καταιγιστικό νομοθετικό έργο για την εκπαίδευση ψηφίζοντας  ρυθμίσεις  που αλλάζουν ριζικά το τοπίο στο δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο.  Κομβικό σημείο των αλλαγών είναι η κατάργηση του μαζικού, δωρεάν σχολείου, με τον εξοβελισμό σημαντικού ποσοστού μαθητών από το Λύκειο κυρίως, και την εξώθησή του σε δομές κατάρτισης. Ο νόμος 4692 καθιέρωσε τρεις βασικούς εξεταστικούς φραγμούς για τους μαθητές των Λυκείων:
 
1.Τράπεζα Θεμάτων
Η καθιέρωσή της σε όλες τις τάξεις και σε όλα τα μαθήματα και στους δύο τύπους Λυκείου εντείνει το άγχος και το αίσθημα αποτυχίας των μαθητών, οι οποίοι θα εξαναγκαστούν να εγκαταλείψουν το Λύκειο και να οδηγηθούν από πολύ νωρίς στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση. Τα αποτελέσματα της  εφαρμογής της το 2014  είναι αδιάψευστα στοιχεία, καθώς τότε ακόμα και το Υπουργείο άλλαξε τρεις φορές τον τρόπο υπολογισμού προαγωγής για να μη μείνει το 1/3 των μαθητών μεταξεταστέο.
 
Στην Α τάξη των Γενικών Λυκείων  της Δ/σης Β/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Θεσσαλονίκης εξαπλασιάστηκε το ποσοστό των μαθητών που παραπέμφθηκαν για επαναληπτικές εξετάσεις το Σεπτέμβριο του 2014 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Από τους 4.162 μαθητές  παραπέμφθηκαν  1.053 και σε ποσοστό 25,3%, ενώ  την προηγούμενη χρονιά από τους 3.996 μαθητές είχαν παραπεμφθεί μόνο 173 και σε ποσοστό 4,3%. Αποδείχτηκαν  και στους πιο δύσπιστους τα αδιέξοδα και παράλογα ενός εξεταστικού συστήματος που ταυτίζει τις διαδικασίες προαγωγής των μαθητών από τάξη σε τάξη με τις εντελώς διαφορετικές απαιτήσεις και άλλης ποιότητας διαδικασίες επιλογής  των μαθητών για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επιβεβαιώθηκε η χρεοκοπία ενός εξεταστικού συστήματος το οποίο δίνει απόλυτη εξουσία  στο υπουργείο να ελέγχει το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, δηλαδή να καθορίζει την απόδοση των μαθητών.
 
Ταυτόχρονα, η Τράπεζα Θεμάτων ασκεί πίεση στους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν την ύλη σε βάρος του γενικότερου παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού τους ρόλου, ιδιαίτερα σε μια χρονιά με πολλά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων λόγω  covid και μετά από δυο χρόνια τηλεκπαίδευσης. Ειδικά η Τράπεζα Θεμάτων αγγίζει τα όρια του παραλογισμού για τα εσπερινά Λύκεια: Η ύλη είναι ίδια, ενώ οι διδακτικές ώρες είναι μικρότερες ή και λιγότερες για κάποια μαθήματα!
 
Τονίζουμε για μια ακόμα φορά την πλήρη αντίθεσή μας  στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο, με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από την «Τράπεζα Θεμάτων» και με τη δεσποτεία των τεστ και των τυπικών κριτηρίων  στην εξεταστική διαδικασία. Αυτά τα μέτρα αποτελούν το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων και τελικά τη δημιουργία σχολείων διαφορετικών επιπέδων και ταχυτήτων, μια κατεύθυνση που με συντριπτικά ποσοστά συμμετοχής στην απεργία αποχή και πέρυσι και φέτος, απέρριψαν οι εκπαιδευτικοί.
Συνοπτικά, επισημαίνουμε ότι η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου, όπως:
  • αύξηση της μαθητικής διαρροής και βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη   μαθητεία
  • ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου,
  • μεταβολή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα απέραντο ναρκοπέδιο αλλεπάλληλων εξετάσεων, 
  • αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, 
  • ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.
  • Ζητάμε να καταργηθεί η Τράπεζα Θεμάτων σε όλες τις τάξεις και τύπους Λυκείων.
2.Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
 
Η εφαρμογή αυτού του μέτρου την προηγούμενη χρονιά οδήγησε στον αποκλεισμό 40.000 μαθητών/τριών από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.  Ο ισχυρισμός ότι το μέτρο θα αναβαθμίσει την ποιότητα των σπουδών γιατί δε θα μπαίνουν στα ΑΕΙ μαθητές με χαμηλή βαθμολογία,  είναι τουλάχιστον υποκριτικός, καθώς την ίδια στιγμή ως Υπουργείο και κυβέρνηση εξισώσατε τα πτυχία των ΑΕΙ με εκείνα των ιδιωτικών κολεγίων. Έτσι, ενώ μαθητές που γράφουν "κάτω από δέκα" θεωρούνται ανίκανοι να σπουδάσουν σε δημόσια ΑΕΙ,  με 10.000 ευρώ δύνανται στα ιδιωτικά κολέγια. Η ΕΒΕ σε συνδυασμό με το συντελεστή απόκλισης από τα ίδια τα ΑΕΙ, είχε ως αποτέλεσμα μαθητές/τριες ακόμα και με υψηλές βαθμολογίες να μείνουν εκτός προτιμήσεών τους και πολλά ΑΕΙ να έχουν μηδενικές ή ελάχιστες εγγραφές. Είναι σκανδαλώδες δε, μαθητές να εξετάζονται σε μάθημα που πλέον δε διδάσκεται στα σχολεία, όπως το σχέδιο, ή απόφοιτοι προηγούμενων ετών, σε μάθημα που δε διδάχθηκαν ποτέ (Λατινικά) και ταυτόχρονα να έχουν καταργηθεί μαθήματα των Κοινωνικών, Οικονομικών επιστημών και των Τεχνών.
Συμπερασματικά, η ΕΒΕ:
  • αποτελεί ακόμα ένα σκληρό ταξικό μέτρο αποκλεισμού των παιδιών, κυρίως των φτωχών οικογενειών και καταδίκης τους  στη φτηνή, άμεσα εκμεταλλεύσιμη κατάρτιση.
  • θα μεγαλώσει το κύμα φυγής των παιδιών από τα Λύκεια με κατεύθυνση κυρίως προς τα ιδιωτικά ΙΕΚ και κολέγια.
  • θα αυξήσει τις κοινωνικές ανισότητες, ενώ θα μειώσει τη δυνατότητα κοινωνικής κινητικότητας.
  • θα επιφέρει συγχωνεύσεις, κλεισίματα σχολείων και ΑΕΙ.
  • θα επιβαρύνει δραματικά την εργατική οικογένεια με πρόσθετα έξοδα μορφωτικής στήριξης και προετοιμασίας των παιδιών της για τις εξετάσεις.
  • Ζητάμε να καταργηθεί η ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και να επανέλθει η διδασκαλία των μαθημάτων των Κοινωνικών, Οικονομικών επιστημών, όπως και των Τεχνών.
3. Εξετάσεις PISA
Ο διεθνής διαγωνισμός PISA  αποτελεί διακρατική συμφωνία και ελέγχεται από τον ΟΟΣΑ. Ο υπερεθνικός αυτός οργανισμός, όπως και ο ίδιος ομολογεί, χρησιμοποιεί τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για να πιέσει τις εθνικές κυβερνήσεις να μεταμορφώσουν τα εκπαιδευτικά τους συστήματα. Κατά τον ΟΟΣΑ τα εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να εναρμονιστούν με τις ανάγκες της αγοράς που χρειάζεται άμεσα διαθέσιμο, αναλώσιμο, ευέλικτο, καταρτισμένο σε δεξιότητες εργατικό δυναμικό. Γι' αυτό όλες οι προτάσεις του στοχεύουν στην ανατροπή του ποσοστού των μαθητών/τριών που επιλέγουν τη Γενική Παιδεία έναντι αυτών που επιλέγουν την επαγγελματική κατάρτιση. Ταυτόχρονα, κεντρική πολιτική του είναι η προώθηση της αυτονομίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που οδηγεί στον ανταγωνισμό, την κατηγοριοποίηση μεταξύ τους και την ανάληψη από τα ίδια της ευθύνης για τη λειτουργία τους και όχι των κρατών. Τέλος, το σχολείο μετατρέπεται σε ένα ατέρμονο προπαρασκευαστικό στάδιο των εξεταστικών διαδικασιών σε θέματα κοινά σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι βασικοί χρηματοδότες του είναι  εταιρίες δημιουργίας τεστ, με δισεκατομμύρια κέρδη κάθε χρόνο.Τους ίδιους στόχους εξυπηρετεί και η καθιέρωση της εγχώριας PISA  που θα διεξάγεται κάθε χρόνο και θα είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές/τριες. Παρότι η κυβέρνηση αποφάσισε για φέτος μόνο την πιλοτική εφαρμογή  αυτών των εξετάσεων στους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου (ελληνική) και στους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου- Α΄ Λυκείου (διεθνής), τα αποτελέσματα αυτών:
  • θα ενισχύσουν την αυτοενοχοποίηση των μαθητών/τριών για την "αποτυχία" τους.
  • θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία του σχολείου το οποίο θα μετατραπεί σε διαρκές προπονητικό κέντρο εξετάσεων.
  • θα επιβαρύνει με άγχος και έξοδα την εργατική οικογένεια.
  • θα χρησιμοποιηθεί για να δυσφημίσει τους εκπαιδευτικούς με στόχο την υποταγή, τη χειραγώγηση και τη δυσμενή αλλαγή των εργασιακών τους σχέσεων.
Ζητάμε να μην εφαρμοστούν τα σκληρά εξεταστικά πλέγματα
  • Να καταργηθεί η Τράπεζα θεμάτων.
  • Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 4692/20, που μετατρέπει το Λύκειο σε εξεταστικό κέντρο και θεσμοθετεί τη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και τη μαθητεία.
  • Να καταργηθεί η ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
  • Να μην εφαρμοστούν οι διεθνείς και ελληνικές εξετάσεις PISA.
4. Μείωση της ύλης στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα
Η πανδημία τα τελευταία 2 χρόνια και το παρατεταμένο lockdown έχουν επιφέρει σοβαρές ψυχοσυναισθηματικές και κοινωνικές συνέπειες στους  υποψήφιους των πανελληνίων εξετάσεων. Ειδικότερα οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των τύπων  Λυκείου που εξετάζονται φέτος, έχουν διανύσει 2 χρόνια "τηλεκπαίδευσης" με αυτονόητες ελλείψεις και κενά, τα οποία σε συνδυασμό με το τρομερό άγχος που βιώνει ο σύγχρονος έφηβος καθιστούν την προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις από μόνη της έναν γολγοθά.
Παρά τα παραπάνω δεδομένα τα οποία αποτυπώνονται και σε μια σειρά επιστημονικές έρευνες, το Υπουργείο Παιδείας, επιδιώκοντας να παρουσιάσει μια εικόνα " κανονικότητας", αδιαφορώντας για όλα τα παραπάνω, αύξησε την ύλη σε κάθε κατεύθυνση, σε τέτοιο βαθμό που η μόνιμη καθημερινή αγωνία μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών είναι αν θα γίνει κατορθωτό να ολοκληρωθεί η ύλη ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, όταν μέχρι πέρυσι ολοκληρωνόταν από τον Απρίλιο. Η αβεβαιότητα αυτή με τη σειρά της προκαλεί επιπρόσθετη ψυχολογική επιβάρυνση με αποτέλεσμα οι μαθητές να παρουσιάζουν συχνά κρίσεις άγχους, να μη κοιμούνται καλά, να έχουν στερηθεί την κοινωνική τους ζωή.
  • Με τα δεδομένα αυτά και σε συνδυασμό με όσα αναπτύχθηκαν παραπάνω για την Τράπεζα Θεμάτων και την ΕΒΕ,  ζητάμε  τη μείωση – αναδιάρθρωση  της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων.
5. Ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη
Μετά από 2 χρόνια τηλεκπαίδευσης και  ενώ οι μαθητές/τριες αντιμετωπίζουν τεράστια γνωστικά κενά στην ύλη,  υπονομεύονται με κάθε τρόπο οι παράλληλες υποστηρικτικές δομές, όπως η ενισχυτική διδασκαλία. Η πρόσθετη διδακτική στήριξη που προβλεπόταν για το Λύκειο απλά δεν υπάρχει. Αλλά και για την ενισχυτική υπάρχουν προβλήματα. Αρχικά, το Υπουργείο δεν εγκρίνει όλα τις αιτήσεις για τη λειτουργία ενισχυτικής. Το πρόγραμμα ξεκινά πάντα με σημαντική καθυστέρηση, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, ενώ οι μαθητές/τριες εξαναγκάζονται να μεταβαίνουν σε άλλο σχολείο, πολλές φορές μακριά από το σπίτι τους. Τα παραπάνω υπαγορεύονται από την επιλογή περικοπής των δαπανών για την παιδεία και την αδιαφορία για τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών. Θεωρούμε αντιλαϊκή και αντιπαιδαγωγική  κίνηση  τις εκπτώσεις στην εκπαίδευση. Οι μαθητές μας δεν είναι νούμερα σε λογιστικά φύλλα, είναι άνθρωποι με εκπαιδευτικές ανάγκες που η πολιτεία έχει την αποκλειστική ευθύνη να καλύψει.
 
Ζητάμε
  • Να αρχίσει να λειτουργεί και η πρόσθετη διδακτική στήριξη για τα Λύκεια.
  • Να λειτουργήσει η ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα σχολεία. Αύξηση των τμημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας.
  • Αύξηση των προσλήψεων εκπαιδευτικών, ώστε όλα τα σχολεία να έχουν ισότιμη υποστήριξη με βάση τις ανάγκες των μαθητών.
  • Διδακτική Στήριξη και  Ενισχυτική Διδασκαλία με την έναρξη  του διδακτικού έτους.
5. Δημόσιες δαπάνες
Οι δαπάνες για την Παιδεία έχουν μειωθεί κατά 1,8 δισ. ευρώ στα τελευταία 11 χρόνια, ενώ εξακολουθούν να βρίσκονται κατά πολύ κάτω από το Μ.Ο. της Ε.Ε. Οι επιπτώσεις είναι πολλές με πρώτο θύμα τη σχολική στέγη για την οποία η περικοπή αγγίζει το όριο του 70%. Είναι χαρακτηριστικό ότι εδώ και χρόνια παραπέμπεται στις καλένδες το αίτημα μας για ανέγερση σύγχρονων σχολικών κτιρίων άκρως αναγκαίων για τη στέγαση του ΕΠΑΛ Συκεών, τη στέγαση και ίδρυση 3ου ΓΕΛ Συκεών και νέο διδακτήριο για το ΓΕΛ Ευκαρπίας .
Την ίδια στιγμή μόνο  το 22% των Γυμνασίων - Λυκείων έχει Γυμναστήριο, μόνο  το 26% των Γυμνασίων - Λυκείων διαθέτει εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, ελάχιστα διαθέτουν εργαστήρια τεχνών, η συντήρηση των  σχολείων είναι τραγικά ανεπαρκής, ενώ όσα νέα, λίγα σχολεία εγκρίνονται, είναι μέσω ΣΔΙΤ.  
Πενιχρά ποσά δίνονται και στις σχολικές επιτροπές, οι οποίες δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τα στοιχειώδη (αναλώσιμα, είδη εξοπλισμού). Το συντριπτικό ποσοστό αυτών διατίθεται στους συνεχώς αυξανόμενους λογαριασμούς ρεύματος και θέρμανσης. Στην πραγματικότητα, τα σχολεία λειτουργούν με τα έσοδα που προέρχονται από τα κυλικεία, δηλαδή από τους ίδιους τους μαθητές και γονείς. Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα προέκυψε με τη σχολική καθαριότητα, η δαπάνη της οποίας  έχει ενσωματωθεί στα κονδύλια που αποστέλλονται στους δήμους. Το πρόβλημα εντάθηκε με την έκδοση της εγκυκλίου τον Ιούλιο του 2021 με την οποία οι ανάγκες καθαριότητας ορίζονται με ανθρωποώρες εργασίας, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα των σχολείων να προσλαμβάνονται ακόμη και για 2 ώρες και να διατίθενται σε πολλά σχολεία με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία και την ασφάλεια των παιδιών και των εκπαιδευτικών.
Ζητάμε
  • Να αυξηθούν οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την παιδεία.
  • Άμεση ανέγερση σχολικών κτιρίων :3ου ΓΕΛ και ΕΠΑΛ στις Συκιές, νέο διδακτήριο για το ΓΕΛ Ευκαρπίας .
  • Άμεσα να αποκατασταθούν όλα τα προβλήματα στις υποδομές των σχολείων (υγρασία στους τοίχους, καθιζήσεις, βάψιμο, μόνωση, εκτεταμένη δεντροφύτευση σε όλα τα σχολεία, δημιουργία υπόστεγων και σκιάστρων), αύξηση της χρηματοδότησης για την παιδεία στους Δήμους.
  • Βελτίωση (επισκευή κ.λπ.) χώρων υγειονομικού ενδιαφέροντος (κυλικεία, τουαλέτες, κ.ά.).
  • Δημιουργία γυμναστηρίων και εργαστηρίων σε όλα τα σχολεία.
  • Άμεση και ουσιαστική αύξηση της επιχορήγησης των σχολικών επιτροπών.
  • Να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό καθαριότητας για τα σχολεία.
 
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                           Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
                                                              ΓΙΑΝΝΑ ΛΑΘΗΡΑ                        ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ