Η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης καλεί στην κινητοποίηση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης
μαζί με γονείς, μαθητές ενάντια στις συγχωνεύσεις των σχολείων
την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου στις 13:30μμ
και προκηρύσσει διευκολυντικές στάσεις εργασίας (1ωρη και 2ωρη)
Αγωνιστική Παρέμβαση—Συνεργαζόμενοι
Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
Ανάγκη για αγώνα διαρκείας ενάντια στις συγχωνεύσεις σχολείων
στη Θεσσαλονίκη!
Μετά την απαράδεκτη εισήγηση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Αν. Θεσσαλονίκης για συγχώνευση του 4ου και 17ου Λυκείου (με έδρα το 4ο ΓΕΛ), του 13ου και 4ου Γυμνασίου (με έδρα το 13ο Γυμνάσιο), καθώς και του 30ού και 12ου Γυμνασίου (με έδρα το 12ο Γυμνάσιο), ήρθε και ο εμπαιγμός της εκπαιδευτικής κοινότητας των σχολείων αυτών, αρχικά από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Κόπτση, και έπειτα από την ίδια την Υφυπουργό Παιδείας. κ. Δόμνα Μιχαηλίδου.
Εξάλλου οι συγχωνεύσεις ξεπερνούν τα όριο του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Α΄ ΕΛΜΕ, καθώς απειλούν το 4ο και 5ο Λύκειο Καλαμαριάς, αλλά και τα 34ο, 36ο, 55ο Δημοτικά Σχολεία. Πρόκειται για πανελλαδικό φαινόμενο και είναι κεντρική επιλογή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής: την ώρα που μιλούν υποκριτικά για επιλογή σχολείου από τους γονείς, ώστε να διευκολύνουν την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, προωθούν το μοντέλο «καμιά επιλογή σχολείου» για τα παιδιά των λαϊκών και υποβαθμισμένων περιοχών.
Συγκεκριμένα, ο ΠΔΕ Κ.Μ., στη συνάντησή του στις 5 Δεκεμβρίου με εκπροσώπους των γονέων-κηδεμόνων των εν λόγω σχολείων, αλλά και μελών των ΔΣ της Α΄ και Γ΄ ΕΛΜΕ και άλλων φορέων, ανέφερε πως οι επιχειρούμενες συγχωνεύσεις με βάση την εισήγηση της ΔΔΕ Ανατολικής Θεσ\νίκης είναι στα πλαίσια της «ορθολογικής διαχείρισης» του μαθητικού δυναμικού και του εκπαιδευτικού προσωπικού και θα συμβάλλουν στην «αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης» (!), για να καταλήξει πως προχώρησε ήδη σε θετική εισήγηση για τις προτεινόμενες συγχωνεύσεις.
Μάλιστα ενημέρωσε πως έστειλε τη σχετική πρόταση στο ΥΠΑΙΘΑ μια εβδομάδα νωρίτερα από την καταληκτική ημερομηνία, χωρίς καν να αναμείνει την εισήγηση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσ\νίκης. Κι όλα αυτά ενώ είναι γνωστό ότι βρισκόμαστε σε περίοδο μετάβασης σε νέα δημοτική αρχή και ότι τόσο η απερχόμενη όσο και η επερχόμενη διοίκηση του Δήμου έχουν εκφράσει τη δημόσια αντίθεσή της στις σχεδιαζόμενες συγχωνεύσεις.
Μια εβδομάδα μετά περίπου (11/12/23), η Υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου, μιλώντας στη Βουλή για τις συγκεκριμένες συγχωνεύσεις, υποτίμησε το ζήτημα μιλώντας για μετακινήσεις μαθητών για ένα ή δύο χιλιόμετρα την ημέρα, αποσιωπώντας το γεγονός ότι μετά τις συγχωνεύσεις πολλοί μαθητές γυμνασίου στην πραγματικότητα θα υποχρεώνονται να μετακινούνται έως και τέσσερα ή πέντε χιλιόμετρα την ημέρα εντός του αστικού ιστού, σε δρόμους με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο. Για αυτές λοιπόν τις μετακινήσεις η υφυπουργός δήλωσε ότι «δεν είναι ένα πρόβλημα που η εκπαιδευτική κοινότητα και εγώ ως υπεύθυνη σε αυτό το υπουργείο, θεωρώ ότι είναι αποτρεπτικό, ότι είναι εξαιρετικά υψηλό.»!
Επιπλέον, αγνοώντας -ή αποκρύπτοντας- την πραγματικότητα των συγκεκριμένων σχολείων, είπε πως θεωρεί μεγαλύτερο πρόβλημα «τα παιδιά να πηγαίνουν σε σχολεία που να μην κοινωνικοποιούνται, να μην μπορούν να αναπτύξουν την εξωστρέφεια, τη συνεργασία, τη φιλία με άλλα παιδιά που θα έχουν σε μεγαλύτερα σχολεία», ενώ στη συνέχεια έκανε λόγο και για διευκόλυνση των εκπαιδευτικών που σήμερα «τρέχουν σε διαφορετικά σχολεία να καλύψουν τα κενά τους».
Η αλήθεια όμως απέχει πολύ από την εικόνα που πλάθει η κ. Μιχαηλίδου. Πρώτα-πρώτα, τα υπό συγχώνευση σχολεία, με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις το 30ό Γυμνάσιο που βρίσκεται στα Ξυλάδικα, δίπλα στη δυτική είσοδο της πόλης, και το 12ο που βρίσκεται στην Ξηροκρήνη, λειτουργούν σε υποβαθμισμένες περιοχές ή/και εξυπηρετούν παιδιά από οικογένειες που ανήκουν σε φτωχές και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (Ρομά, μετανάστες, παλιννοστούντες κ.α.) και τα οποία συχνά έχουν ελλιπή ή και μηδαμινή γνώση της ελληνικής γλώσσας. Έτσι, τα σχολεία αυτά αποτελούν ήδη πυρήνες στήριξης και κοινωνικοποίησης για αυτά, έχοντας συχνά να παλέψουν σε πολύ αντίξοες συνθήκες με πλήθος παιδαγωγικών προβλημάτων που σίγουρα θα ενταθούν αν συγκεντρωθούν ακόμη περισσότεροι μαθητές σε ένα σχολείο.
Αντί λοιπόν τα σχολεία αυτά να ενισχυθούν με υποδομές και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ενισχυτική διδασκαλία, τμήματα ένταξης), αφέθηκαν στην τύχη τους να παλεύουν με πολυπληθή τμήματα, αποδυναμωμένα από διδακτικό προσωπικό το οποίο υποχρεώνεται να μετακινείται σε 3 και 4 σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 30ό Γυμνάσιο πέρυσι είχε έξι τμήματα, φέτος υποχρεώθηκε να έχει τρία, αλλά πολύ μεγάλα ως προς τον αριθμό των μαθητών, ο οποίος υπερβαίνει ακόμη και τα νόμιμα όρια. Κάπως έτσι εξάλλου εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών «τρέχουν σε διαφορετικά σχολεία να καλύψουν τα κενά τους».
Όλα αυτά αποτελούν τρανταχτή απόδειξη πως οι επιχειρούμενες συγχωνεύσεις, που αναστατώνουν αχρείαστα τόσες σχολικές κοινότητες και διαλύουν τον προγραμματισμό δεκάδων οικογενειών, αποτελούν συνειδητή μεθόδευση κυβέρνησης, υπουργείου και διοίκησης. Μια μεθόδευση που κινείται στη λογική της εξυπηρέτησης της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, της δημοσιονομικής πειθαρχίας, της πολιτικής της λιτότητας και των περικοπών στην εκπαίδευση, της προώθησης του κατηγοριοποιημένου, πολυδύναμου και «αυτόνομου» οικονομικά σχολείου της αγοράς. Στόχος για άλλη μια φορά η «μείωση του κόστους» με τη διαμόρφωση τεχνητού πλεονάσματος εκπαιδευτικών, με τη δημιουργία μεγάλων τμημάτων στα ανώτατα όρια, με την κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών, με τη μείωση διορισμών ή προσλήψεων αναπληρωτών.
Καταδικάζουμε λοιπόν απερίφραστα την προσπάθεια συγχώνευσης του 4ου και 17ου Λυκείου, 13ου και 4ου Γυμνασίου καθώς και του 30ού και 12ου Γυμνασίου, αλλά και του 4ου και το 5ου Λυκείου Καλαμαριάς, αλλά και τα 34ο, 36ο, 55ο Δημοτικά Σχολεία στην περιοχή μας!
Καλούμε τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, τόσο το απερχόμενο όσο και το επερχόμενο, να απορρίψουν τις προτεινόμενες συγχωνεύσεις. Επιπλέον, τους καλούμε, πέρα από την αυτονόητη απόρριψη της εισήγησης της ΔΔΕ και της ΠΔΕ, να καταστήσουν, όσο πιο δυναμικά χρειάζεται, σαφές στο Υπουργείο Παιδείας, που έχει τον τελικό λόγο, ότι δεν θα δεχτούν καμία συγχώνευση στον Δήμο μας.
Δεν δεχόμαστε τετελεσμένα. Τον τελευταίο λόγο θα έχουν οι αγώνες μας!
è Καλούμε και προτείνουμε να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση ο συντονισμός των άμεσα εμπλεκόμενων Α΄ και Γ΄ ΕΛΜΕ, αλλά και της Β΄ ΕΛΜΕ, για κοινές δράσεις - παρεμβάσεις - κινητοποιήσεις.
è Καλούμε το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ να πάρει άμεσα θέση και να συμβάλλει στην αποτροπή των συγχωνεύσεων πανελλαδικά.
Ο κοινός αγώνας με τη συνέχιση άμεσα των αγωνιστικών κινητοποιήσεων (συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο ΥΜΑΘ, συνέντευξη τύπου, παράσταση στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης κ.α.) εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων και η απεύθυνση στην κοινωνία θα ακυρώσει κάθε απόπειρα συγχώνευσης!