Πανελλαδική μέρα δράσης για την υγεία και την αξιοπρέπεια του λαού, Σαβ. 22/1, 12μ, άγαλμα Βενιζέλου

6.9.18

Γ' ΕΛΜΕ Θεσ/νίκης: Αρχικές παρατηρήσεις για τις ανακοινώσεις για το εξεταστικό

Γ΄ΕΛΜΕ  ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ                              Θεσσαλονίκη 5-9- 2018
Πρ. Κορομηλά 51
τηλ. Επικοινωνίας 6979850143                                 
e-mail: gelmeth3@gmail.com
fb:Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Αρχικές παρατηρήσεις για τις ανακοινώσεις για το εξεταστικό
  • Η πρόταση  σηματοδοτεί ένα Λύκειο ακόμα πιο προσδεμένο στην εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, πιο ταξικό και απογυμνωμένο από γενικότερη μόρφωση, με διπλές εξετάσεις για την Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο μύθος για αποδέσμευση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καταρρέει πανηγυρικά! 
  • Μειώνει τις τάξεις του Λυκείου, καταργώντας τη Γ Λυκείου και μετατρέποντάς την σε φροντιστήριο προπαρασκευαστική τάξη για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. «Θα χτυπήσουμε την ανάγκη των φροντιστηρίων μετατρέποντας το ίδιο το Σχολείο σε φροντιστήριο» (κάτι που ήδη κάνουν -και το διαφημίζουν!- πολλά ιδιωτικά σχολεία) 
  • Έρχεται σε αντίθεση τόσο με τις θέσεις του κλάδου όσο και τις προεκλογικές δεσμεύσεις του κυβερνώντος κόμματος. 
  • Προχωρά σταδιακά κατά πως  φαίνεται (ύστερα και από τις αντιδράσεις που προκάλεσε το συνολικό σχέδιο αναδιάρθρωσης του Λυκείου) στην υλοποίηση των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ που έχουν αποτυπωθεί στο πόρισμα Λιάκου και στις μελέτες του ΣΕΞ και του ΙΟΒΕ.

    Από την πρώτη ανάγνωση του σχεδίου προκύπτουν τα εξής:
    • Διάσπαση των μαθητών σε τρεις κατηγορίες
    Οι ταξικές ανισότητες οξύνονται σε ακόμη μικρότερη ηλικία. Από το τέλος της Β λυκείου, μέσω των μηχανογραφικών θα γίνεται ταξική ταξινόμηση των μαθητών σε τρεις κατηγορίες. Αυτούς που αποδέχονται ότι «δεν κάνουν για τίποτε», σε αυτούς που θα προορίζονται για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης και σε αυτούς που θα δίνουν Πανελλαδικές για τα τμήματα υψηλής ζήτησης. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν όσοι δεν συμπληρώσουν το πρώτο μηχανογραφικό των 10 επιλογών, τον Ιούλιο μετά το τέλος της Β Λυκείου. Στη δεύτερη κατηγορία θα βρεθούν όσοι από τις 10 αρχικές επιλογές τους, θα επιλέξουν οριστικά το Φεβρουάριο ένα μόνο τμήμα χαμηλής ζήτησης και θα μπορούν να εισαχθούν σε αυτό, αν πάρουν απολυτήριο. Οι μαθητές της τρίτης κατηγορίας θα δηλώνουν σχολές όπως σήμερα, αλλά ο βαθμός εισαγωγής τους θα διαμορφώνεται κατά 90% από τους βαθμούς των Πανελλαδικών στα τέσσερα μαθήματα χωρίς συντελεστές βαρύτητας και κατά 10% από το βαθμό του απολυτηρίου.

    • Δυσκολότερη η απόκτηση του απολυτηρίου
    Πιο λίγοι μαθητές θα μπορούν να αποκτήσουν το απολυτήριο αφού προστίθενται νέοι εξεταστική φραγμοί. Το 40% του βαθμού του απολυτηρίου θα προκύπτει από ξεχωριστές εξετάσεις στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα των Πανελλαδικών
    • Επαναφορά; της τράπεζας θεμάτων
      Θέματα των εξετάσεων για το απολυτήριο θα είναι εξωτερικά του σχολείου, ανά ομάδα σχολείων (ανά δήμο ή νόμο) που θα βαθμολογούνται από καθηγητές άλλων σχολείων της ομάδας. Πρόκειται για μία «πανελληνοποίηση» των ενδοσχολικών εξετάσεων, που βγάζουν τον εκπαιδευτικό της τάξης από την αποτίμηση της διδασκαλίας του με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, σε σχέση μάλιστα με τη μοναδικότητα και ιδιαίτερη φυσιογνωμία του κάθε εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
    • Ακόμη δυσκολότερη συγκρότηση τμημάτων OΠ (περισσότερα ολιγομελή aφού η θετική διασπάται στα δύο)
    • Εξοβελισμός της γενικής παιδείας,  (πχ τα παιδιά δεν θα διδάσκονται πια την ιστορία του 20ου αιώνα, την θεωρία της εξέλιξης;; κλπ ) Προσανατολισμός στην πρόωρη ειδίκευση με εξάωρα μαθήματα ! Καταργήσεις και αλλαγές στα μαθήματα χωρίς καμιά συζήτηση.
    • Επιλογή μαθημάτων όχι με μορφωτικά κριτήρια αλλά με βάση τη διαχείριση του προσωπικού και τις εξεταστικές ανάγκες
    • Μείωση ωρολογίου προγράμματος κατά τρεις ώρες. Λόγω της μείωσης του στην  Γ τάξη από 32 σε 29 ώρες, θα χαθούν πάνω από 10.000  ώρες ή 500 περίπου θέσεις καθηγητών στα λύκεια της χώρας.
    • Αφορούν μόνο το Γενικό Λύκειο και όχι στα ΕΠΑΛ
    • Νέα γιγάντωση των φροντιστηρίων και της παραπαιδείας

     Οι Στόχοι που υπηρετούνται από την πρόταση του υπουργείου είναι:
    1. Συρρίκνωση του Γενικού Λυκείου και διαμόρφωση νέου διπλού δικτύου εντός του, αυτόν που επιλέγουν Σχολές υψηλής ή χαμηλής ζήτησης. Τελικά έτσι η κυβέρνηση επιδιώκει να υλοποιήσει αυτό που δεν κατάφεραν Διαμαντοπούλου- Αρβανιτόπουλος. Δηλαδή τη στροφή του μεγαλύτερου ποσοστού των μαθητών σε μια τεχνική εκπαίδευση, που όλο και περισσότερο την υποβαθμίζουν σε κατάρτιση, και μαθητεία και στα Διετή Προγράμματα Σπουδών που ιδρύονται στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα καθ υπόδειξη της αγοράς. Έτσι ώστε να κάνει τη νέα γενιά «καύσιμη ύλη», του νέου μοντέλου καπιταλιστικής ανάπτυξης που ευαγγελίζεται, με ανταγωνιστικότητα, χαμηλό εργατικό κόστος και χωρίς δικαιώματα.
    2. Διάσπαση του κλάδου μέσα  κυρίως από την διαμάχη για το ποια μαθήματα θα είναι στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα.
    3. Μείωση  και καλύτερη διαχείριση του προσωπικού.
    Η Εκπαιδευτική μας πρόταση   (απόφαση Γ΄ ΕΛΜΕ-Θ  31 /10/2016) κινείται στον αντίποδα αυτής της λογικής. Διαμορφώνεται μέσα στους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος στην βάση των μορφωτικών δικαιωμάτων της νέας γενιάς, των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, των αναγκών της κοινωνίας και της χώρας και τις δυνατότητες της εποχής μας.
    Ενιαίο δωδεκάχρονο ποιοτικό ,δημόσιο, δημοκρατικό  και δωρεάν σχολείο ευρύχωρο και ελκυστικό για όλα τα παιδιά. Ένα σχολείο των όλων και των ίσων, που θα χωρά όλη τη γνώση, όλα τα παιδιά, όλα τα μαθήματα, όλες τις ειδικότητες και όλους τους εκπαιδευτικούς.
    Ένα σχολείο που θα συνδέει οργανικά και δημιουργικά την γενική με την τεχνολογική γνώση , τη θεωρία με την πράξη, τις εφαρμογές  , την πραγματική ζωή και την κοινωνία ,τις τέχνες και τον πολιτισμό . Ένα σχολείο που θα στοχεύει στην διαμόρφωση ανθρώπων με ισόρροπη σωματική, γνωστική, ηθική και καλλιτεχνική ανάπτυξη που θα κατακτούν στέρεα ακαδημαϊκή και γενική μόρφωση για τη φύση ,τον άνθρωπο, την κοινωνία, την παραγωγή και την εργασία ένα πολυτεχνικό σχολείο.
     Ένα σχολείο που θα προσεγγίζει τα ιδανικά της αλληλεγγύης, της συντροφικότητας, την υπέρβαση του ατομικισμού ,του σεβασμού και της προστασίας της φύσης.
    Με ενιαία δημοκρατικά αναδιαμορφωμένα προγράμματα σπουδών και βιβλία, απαλλαγμένα από μονομέρειες, φορμαλισμό, σχολαστικισμό, κάθε τι μεταφυσικό, ρατσιστικό, σεξιστικό, κλπ. , που θα προκύπτουν από τις αρχές της ριζοσπαστικής προοδευτικής παιδαγωγικής επιστήμης και θα παίρνουν υπ’ όψη τη γνώμη και την εμπειρία των μαχόμενων εκπαιδευτικών.  Η μαθητεία, οι δεξιότητες, η επιχειρηματικότητα,  η απομνημόνευση,  η αποταμιευτική εκπαίδευση, η βαθμοθηρία, ο ανταγωνισμός , ο πόλεμος των προσόντων, η κατηγοριοποίηση μαθημάτων, τα μονόωρα μαθήματα, η κατήχηση, οι χορηγοί και οι εταιρείες  είναι  έννοιες ξένες με αυτό το σχολείο  Ένα σχολείο που θα συμβάλλει στην μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και της αναπαραγωγής των εκμεταλλευτικών κοινωνικών σχέσεων.
     Ένα σχολείο που θα προάγει την ολόπλευρη γνώση, την κριτική σκέψη,  τον διάλογο, την ομαδική εργασία  τις κλίσεις τα ενδιαφέροντα και θα παράγει ολοκληρωμένες μαχόμενες προσωπικότητες. Με 2 ξένες γλώσσες και γνώση H/Y αποκλειστικά από το σχολείο.
    Ένα σχολείο που θα αφήνει ελεύθερο τον δάσκαλο να μεγαλουργήσει, θα τον στηρίζει, θα τον αμείβει, θα τον επιμορφώνει ,θα τον σέβεται, θα τον ενθαρρύνει, θα του επιτρέπει να αφιερωθεί αποκλειστικά στον παιδαγωγικό του ρόλο.
    Ένα σχολείο της πλήρους παιδαγωγικής ελευθερίας, της δημοκρατικής λειτουργίας χωρίς «αφεντικά» ,managers, μέντορες και αξιολογητές, της άρτιας υλικοτεχνικής υποδομής, της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης για «τα παιδιά ενός κατώτερου θεού» Ένα σχολείο που θα απορρίψει τις εξετάσεις και όχι τους μαθητές του. Θα απαλλάξει την κοινωνία και την εκπαίδευση από τους παραλογισμούς του «φροντιστηρίου» και των «ιδιαιτέρων» και την ιδιωτική εκπαίδευση μια που η μόρφωση αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα και πρώτιστο κοινωνικό αγαθό.
    Ένα τέτοιο άριστο σχολείο και όχι των «αρίστων», μπορεί να οδηγεί απρόσκοπτα τα παιδιά είτε απ’ ευθείας στην αγορά εργασίας είτε (με κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων) σε μια ενιαία, δημόσια ποιοτική και δωρεάν πανεπιστημιακή εκπαίδευση με γενναία και επαρκή χρηματοδότηση , υποδομές και φοιτητική μέριμνα με γερά και ενιαία πτυχία που θα προάγει και θα ερευνά την κοινωνικά ωφέλιμη γνώση. 
    Σε όσους και σε όποια φάση της ζωής τους το επιθυμούν, ή σε επαγγέλματα που δεν απαιτείται πανεπιστημιακή εκπαίδευση  να υπάρχει η επιλογή φοίτησης σε υψηλού επιπέδου δημόσιες δωρεάν ενιαίες σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα Με ανοικτή πάντοτε την δυνατότητα αμφίδρομης κινητικότητας με τα ΑΕΙ.
    Εννοείται ότι μια τέτοια προοπτική προϋποθέτει, πρέπει να συνοδεύεται, να υπηρετείται και να αλληλοτροφοδοτείται από ριζοσπαστικές κοινωνικές τομές και ανατροπές, κατάργηση των μνημονίων, της επιτροπείας, του χρέους, της κυριαρχίας των οικονομικών ελίτ, έξοδο από την φυλακή του ευρώ και της ΕΕ, οικονομική ανάπτυξη σε όφελος του λαού, εθνικοποίηση με εργατικό και κοινωνικό έλεγχο των τραπεζών, των επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας και κοινωνικής ωφέλειας, κοινωνικών κατακτήσεων  (πχ αξιοπρεπείς αμοιβές, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, μείωση του χρόνου εργασίας για όλα τα επαγγέλματα, χτύπημα της ανεργίας και της μετανάστευσης των παιδιών μας ).
    Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων των ΓΕΛ αλλά και των Γυμνασίων και των ΕΠΑΛ να συζητήσουν το προτεινόμενο σχέδιο και να καταθέσουν τις παρατηρήσεις, τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους στην ΕΛΜΕ.
    Τις επόμενες μέρες σε Γενική συνέλευση ας συζητήσουμε συλλογικά για την διαμόρφωση της στάσης του κλάδου.
    Για το Δ.Σ.
    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                          Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
               ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΘΗΡΑΣ                   ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ