Ο υπουργός Παιδείας στις προγραμματικές δηλώσεις που έκανε δεν πρωτοτύπησε. Εξάλλου είπε ότι «τα μέτρα που εφαρμόζονται είναι ήδη πολλά», υπερασπίστηκε την πολιτική των προκατόχων του και δήλωσε με σαφήνεια ότι θα τη συνεχίσει, πρέπει όμως να «αλλάξουν νοοτροπίες και παθογένειες» οι οποίες εδώ και δεκαετίες υπονομεύουν την ουσιαστική λειτουργία των σχολείων. «Πρέπει να εδραιώσουμε την κανονικότητα», είπε, προσφιλής έκφραση και του πρώην υπουργού Παιδείας, «αφού βρισκόμαστε σε μια συγκυρία που μας βγάζει από την κρίση». Το πιο σύντομο ανέκδοτο.
«Θα υπάρξει εμπιστοσύνη στο ανθρώπινο δυναμικό, θα τη δείχνουμε με σαφήνεια, θα προχωρήσουμε σε πολύμορφη ενίσχυση του έργου τους και θα δείξουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας και ως κοινωνία και ως Πολιτεία», δήλωσε ο κ. Γαβρόγλου από το κτίριο του Αμαρουσίου. Αυτό ας το πει στους χιλιάδες αδιόριστους συναδέλφους μας, στους χιλιάδες αναπληρωτές που γυρνούν από σχολείο σε σχολείο και από περιοχή σε περιοχή χωρίς να έχουν την ελπίδα του διορισμού. Ας το πει και στους μόνιμους εκπαιδευτικούς, που χρόνια τώρα βλέπουν να απαξιώνονται παιδαγωγικά και να εξαθλιώνονται οικονομικά. Εξάλλου και ο νυν υπουργός Παιδείας, όπως οι προηγούμενοι, αρκούνται σε ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη, αφού «χάρη στους εκπαιδευτικούς έχει μείνει όρθιο το δημόσιο σχολείο».
Ξεκαθάρισε πως χρονοδιάγραμμα μόνιμων διορισμών δεν υπάρχει, καταρρίπτοντας την επικοινωνιακή κοροϊδία των τελευταίων χρόνων. Παραπέμπει οποιαδήποτε συζήτηση στην έκβαση των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς και τη δημοσιονομικά πλεονάσματα.
Για μια ακόμα φορά αναφέρθηκε στην «αυτοαξιολόγοση της σχολικής μονάδας» και την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης καθώς και στη «σχολική αυτονομία», που είναι στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου – ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν και μνημονιακές δεσμεύσεις για αυτά. Με όσες όμορφες λέξεις και αν προσπαθεί ο υπουργός να το ντύσει – «αποτίμηση», «βελτίωση δράσεων», «κουλτούρα συλλογικότητας», οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε πολύ καλά το στόχο: για μια ακόμα φορά να κρυφτούν οι ευθύνες και τα αποτελέσματα των νεοφιλελεύθερων –νεοσυντηρητικών πολιτικών στην εκπαίδευση πίσω από τις «ευθύνες» των εκπαιδευτικών.
Ο υπουργός όμως χρησιμοποίησε κι άλλες όμορφες λέξεις, όπως «ορθολογική και προγραμματισμένη διαχείριση των υλικών και ανθρώπινων πόρων» Ούτε κι εδώ πρωτοτύπησε, αφού η δήλωση αυτή είναι παρμένη απευθείας από τα σκονάκια της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Εξάλλου το αποδεικνύει η ίδια η ζωή. Εξορθολογισμός ονομάζεται η λειτουργία των σχολείων όπως- όπως με το υπάρχον προσωπικό με προγράμματα - «χυλό» και εργασιακή ευελεξία, ορθολογική διαχείριση των υλικών πόρων ονομάζεται η οικονομική ασφυξία των σχολείων μας. Στις δηλώσεις του συνέδεσε ευθέως τις επικείμενες αλλαγές για τις υπηρεσιακές μεταβολές με "μέτρα για την ορθολογικότερη αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού". Ειδικά για τα οικονομικά της εκπαίδευσης δήλωσε ότι θα υπάρξει μια «επιτροπή εμπειρογνώμων από όλα τα κόμματα του συνταγματικού τόξου» για να δούμε τις πραγματικές ανάγκες και να τις καθορίσουμε με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Το μόνο που έχουμε να πούμε εδώ στον υπουργό είναι ότι μια απλή βόλτα στα σχολεία που δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τις στοιχειώδεις λειτουργικές τους ανάγκες φτάνει για να δει ότι η πολιτική της υποχρηματοδότησης των σχολείων δεν χρειάζεται «εμπειρογνώμονες» για να αποδειχθεί.
Εκτός όμως από τους «εμπειρογνώμονες» για τα οικονομικά της εκπαίδευσης, χρειαζόμαστε και τους εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ, για τον οποίο ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι «οι προτάσεις του δεν είναι δεσμευτικές για την κυβέρνηση». Γιατί τότε, και μάλιστα κατά παραγγελία της κυβέρνησης, θα υπάρχουν δύο εκθέσεις του – μία μεσοπρόθεσμη μέχρι τέλος Γενάρη και μία επόμενη που θα αντικαταστήσει εκείνη του 2011 – οι οποίες μάλιστα κατά την εκτίμηση του κ. Γαβρόγλου «θα κινούνται σε θετική κατεύθυνση»; Γιατί τόσα δάκρυα για τα αποτελέσματα του PISA, του διαγωνισμού που γίνεται με εντολή του ΟΟΣΑ, για τα οποία μάλιστα θα κάνει και ειδική συζήτηση με τον πρόεδρο του ΙΕΠ; Στην πρόσφατη συνάντηση με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, ο υπουργός είπε τα πράγματα πιο καθαρά: “το πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων είναι δεδομένο και ορίζεται από τον ΟΟΣΑ και την ΕΕ, ενώ η κυβέρνηση καλείται απλώς να το εξειδικεύσει”.
Επανέλαβε πως οι αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα στηριχτούν στα πορίσματα του εθνικού διαλόγου. Η "διεξοδική συζήτηση" στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής το επόμενο διάστημα, καθώς και η αξιοποίηση των πορισμάτων όλων των διαλόγων ως τα τώρα, δείχνει πως θα επιδιώξει τη μέγιστη συναίνεση και δέσμευση όλου του μνημονιακού τόξου για το πέρασμα των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων.
Οι εξαγγελίες του κ. Μπαξεβανάκη για την ΕΕΚ αποδεικνύουν πως πρόθεση της κυβέρνησης είναι η υλοποίηση της στρατηγικής επιλογής του κεφαλαίου για ΤΕΕ προσαρμοσμένη στον εργασιακό μεσαίωνα των αναγκών της αγοράς μέσω της μαθητείας,. "Στοίχημα" αποτελεί για το Υπ. Παιδείας η προώθηση της μαθητείας σε μεγάλη έκταση από το Φεβρουάριο και γενίκευση της από την επόμενη σχολική χρονιά, σε συνδυασμό με την ένταξη στην αγορά εργασίας. Οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ θα συνδέονται άμεσα με τις ανάγκες της "τοπικής κοινωνίας"". Η «ολιστική αντίληψη» για την ΕΕΚ με βάση τα λεγόμενα του Υφυπουργού σημαίνει ενιαιοποίηση χώρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Αυτό εξάλλου υποδηλώνει η διοικητική ευθύνη του υφυπουργού παιδείας , στα πλαίσια του καταμερισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας ,που αναλαμβάνει για πρώτη φορά μόνο τη διεύθυνση επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ)της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μαζί με τη ΔΒΜ και τον ΕΟΠΕΠ ξεκόβοντας τη από τις άλλες διευθύνσεις της τυπικής εκπαίδευσης.
Αυτό που έχουμε να πούμε εμείς στον υπουργό Παιδείας είναι ότι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι από τη στιγμή που εκείνος και η κυβέρνησή του ομνύουν στις πολιτικές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ και δηλώνουν ότι δεν μπορούν να κάνουν βήμα πίσω από τις μνημονιακές τους δεσμεύσεις, η δημόσια εκπαίδευση θα συνεχίσει να ζει στην τροχιά της παραπέρα διάλυσής της. Οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίζουν να στηρίζουν το δημόσιο σχολείο, όχι όμως με τον τρόπο που το εννοεί η κυβέρνηση. Θα το στηρίζουν με τους αγώνες τους για πραγματικά δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, για σταθερή και μόνιμη δουλειά για όλους.
16-12-2016
Σταύρος Καλλώνης, Αιμιλία Τσαγκαράτου, Άννα Μπαχτή, Χρίστος Σόφης