Πανελλαδική μέρα δράσης για την υγεία και την αξιοπρέπεια του λαού, Σαβ. 22/1, 12μ, άγαλμα Βενιζέλου

30.1.24

Για την πρόσφατη ΚΥΑ περί «Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων» - Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή, 30/1/24

Για την πρόσφατη ΚΥΑ περί «Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων»

Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή, 30/1/24

Εκδόθηκε σε ΦΕΚ (152, τ. 2ο) ΚΥΑ (Γ2α/οικ.2043) που τιτλοφορείται «Σύσταση και λειτουργία της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων». Ο ΠΘ κ. Μητσοτάκης έσπευσε να δηλώσει πως αυτό το μέτρο δήθεν θα μειώσει τις αναμονές ασθενών προς τακτική χειρουργική επέμβαση.

1.       Ο τίτλος είναι ψευδεπίγραφος. Δεν πρόκειται για «Ενιαία Λίστα» ούτε ανά νοσοκομείο ούτε ανά χειρουργική ειδικότητα. Πρόκειται απλά για (μια ακόμα) ψηφιακή πλατφόρμα μέσω ΗΔΙΚΑ που απλά θα «καθαρογράψει» τις ήδη υπάρχουσες ανά νοσοκομείο πλατφόρμες.

 

2.       Καμία σχέση δεν έχει με «μείωση της αναμονής». Αν η κυβέρνηση ήθελε ειλικρινά να μειώσει της αναμονές τότε απλούστατα θα έπρεπε να στελεχώσει τα χειρουργεία με το αναγκαίο ιατρικό (αναισθησιολόγους) και νοσηλευτικό προσωπικό πράγμα που αρνείται επίμονα να κάνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των τελευταίων ημερών αποτελεί το νοσοκομείο Νίκαιας όπου λόγω τραγικών ελλείψεων νοσηλευτικού προσωπικού οι λειτουργούσες χειρουργικές αίθουσες μειώθηκαν σε 6 (από 7 αντί για 10 που είναι εξοπλισμένες) ενώ την ίδια στιγμή στον κυλιόμενο πίνακα της 2ης ΥΠΕ υπάρχουν αιτήσεις 10 νοσηλευτών που θέλουν να προσληφθούν έστω ως επικουρικοί όμως η διοίκηση της 2ης ΥΠΕ και η πολιτική ηγεσία του υπ. Υγείας αρνούνται να τους διορίσουν.

 

 

3.       Τα όποια θετικά στοιχεία της ψηφιοποίησης αναιρούνται από τα σοβαρότατα αρνητικά σημεία της ΚΥΑ. Συγκεκριμένα :

 

Α. Στο άρθρο 2 συγχέονται με επικίνδυνο και αντιεπιστημονικό τρόπο οι τακτικές με τις επείγουσες χειρουργικές επεμβάσεις. Μάλιστα το συγκεκριμένο άρθρο είναι τελείως αντιφατικό αφού στην παρ. 2 υπάρχει αυτή η απαράδεκτη σύγχυση ενώ στην παρ. 3 αναδιατυπώνεται πιο αναλυτικά (σε σχέση με την προηγούμενη ΚΥΑ του 2017) η κατηγοριοποίηση των τακτικών επεμβάσεων με κριτήριο την βαρύτητα (κατηγορία 1 βαρύτητας όταν ο μέγιστος χρόνος αναμονής είναι ως 2 εβδομάδες). Άρα η ίδια η παρ. 3 του άρθρου 2 αναιρεί την παρ. 2 του ίδιου άρθρου που λέει (ούτε λίγο ούτε πολύ) πως ο χειρουργός θα πρέπει μέσα στην γενική εφημερία να αφιερώσει πολύ χρόνο σε μια περιττή γραφειοκρατία προκειμένου να οδηγήσει στο χειρουργείο ένα επείγον περιστατικό με π.χ. τραυματική ρήξη σπληνός, οξύ επισκληρίδιο αιμάτωμα ή οξεία κοιλία. Μάλιστα σε αυτήν την απαράδεκτη παρ. 2 αναφέρεται πως η κλινική εκτίμηση του επείγοντος περιστατικού γίνεται «κατά την πρωινή ή την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου». Η (επείγουσα) κλινική εκτίμηση του επείγοντος προς χειρουργείο περιστατικού ΔΕΝ γίνεται στην (τακτική) πρωινή λειτουργία του νοσοκομείου και επίσης ΔΕΝ γίνεται στην «ολοήμερη» τακτική λειτουργία (δηλαδή στα «απογευματινά» επί πληρωμή ιατρεία). Γίνεται μόνο στην ΕΦΗΜΕΡΙΑ του νοσοκομείου και όχι στην τακτική του λειτουργία, είτε πρωινή (δωρεάν) ή «ολοήμερη» (δηλαδή «απογευματινή» πληρωτική). Κάθε αναφορά περί επειγουσών επεμβάσεων σε διάταξη που αφορά τακτικές επεμβάσεις πρέπει να απαλοιφθεί. Ο έλεγχος για το αν μια επέμβαση τακτική «βαφτίζεται» δήθεν επείγουσα είναι ΑΛΛΗ διαδικασία. Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού.

 

Β. Στην παρ. 2 του άρθρου 3 υπάρχουν άλλα δυο άκρως αρνητικά σημεία. Πρώτον ΠΟΥΘΕΝΑ δεν αναφέρεται το αυτονόητα απαραίτητο, δηλαδή πως απαραίτητη προϋπόθεση για να ενταχθεί ασθενής στην λίστα θα πρέπει πρώτα να έχει εξεταστεί στα τακτικά ιατρεία του νοσοκομείου. Αντίθετα δίνεται η δυνατότητα στον κάθε χειρουργό να μπαίνει ανεξέλεγκτα στην πλατφόρμα οποιαδήποτε στιγμή (προφανώς με username και password όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 8) καταχωρώντας όποιον ασθενή θέλει άσχετα αν έχει εξεταστεί ο ασθενής ή όχι στα τακτικά ιατρεία. Δεύτερον είναι εξαιρετικά προβληματικό το σημείο όπου αναφέρεται λεπτομερώς ΤΟ ΤΙ πρέπει να καταχωρεί ο χειρουργός στην ψηφιακή πλατφόρμα. Για την ταυτοποίηση των προσωπικών στοιχείων του ασθενούς δεν αναφέρεται πουθενά συνευθύνη της διοικητικής υπηρεσίας και η ευθύνη αυτή επιφορτώνεται αποκλειστικά στον γιατρό. Όμως στα νοσοκομεία εκείνα όπου τα τακτικά ιατρεία λειτουργούν στοιχειωδώς σωστά, ήδη εδώ και χρόνια η λίστα των ραντεβού στα τακτικά ιατρεία είναι ευθύνη των διοικητών αρμοδίων που παραδίνουν στους γιατρούς σε καθημερινή βάση πριν ξεκινήσει το τακτικό ιατρείο την λίστα των ραντεβού. Κάθε ασθενής ΠΡΙΝ προσέλθει στο αντίστοιχο τακτικό ιατρείο περνάει πρώτα από την γραμματεία των τακτικών ιατρείων όπου ταυτοποιούνται τα προσωπικά του στοιχεία και μάλιστα εκδίδεται από την διοικητική υπηρεσία Αριθμός Μητρώου που συνοδεύει τον ασθενή ΚΑΙ κατά την εξέταση στα τακτικά ιατρεία ΚΑΙ κατά την νοσηλεία του όταν έλθει η σειρά του να χειρουργηθεί. Άρα η διάταξη δημιουργεί τον κίνδυνο να διαταραχθεί η στοιχειωδώς εύρυθμη διαδικαστική λειτουργία και εκεί που ήδη υπάρχει. Επίσης είναι εξαιρετικά προβληματικό το σημείο όπου αναφέρεται αναγραφή ΑΛΛΗΣ ημερομηνίας «κλινικής εκτίμησης» και ΑΛΛΗΣ ημερομηνίας «καταγραφής στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων». Η ημερομηνία (και η διαδικασία) είναι ΜΙΑ ΜΟΝΟ : η ημερομηνία κατά την οποία ο ασθενής εξετάζεται στο τακτικό ιατρείο με την επίσημη λίστα των ραντεβού όπως αυτή διαμορφώνεται με συνευθύνη της διοικητικής υπηρεσίας του νοσοκομείου. Όλα τα υπόλοιπα είναι απαράδεκτα για ευνόητους λόγους : ευνοούν το «πλάγιο μέσο», την ανισοτιμία και την διαφθορά ενώ ταυτόχρονα επιφορτώνουν τον γιατρό με καθήκοντα … ληξίαρχου (τον καθιστούν ως τον αποκλειστικά υπεύθυνο για την ταυτοποίηση των προσωπικών στοιχείων του ασθενούς) πράγμα που δεν προβλέπεται από  κανέναν νόμο.

 

Γ. Υπάρχουν προβληματικά στοιχεία και στα άρθρα 4 και 5 (περί Επιτροπής Χειρουργείων). Για παράδειγμα αναφέρεται στο άρθρο 5 σημείο 6 πως η αρχειοθέτηση των πρακτικών χειρουργείου είναι ευθύνη της Επιτροπής Χειρουργείου. Το σημείο αυτό είναι κατάφωρα αντιδεοντολογικό και αντιεπιστημονικό. Η σύνταξη και καταχώρηση του πρακτικού χειρουργείου είναι σοβαρή επί της ουσίας ιατρική πράξη και αυτονόητα η ευθύνη της ανήκει στον ειδικευμένο χειρουργό και στον επιστημονικό υπεύθυνο του αντίστοιχου τμήματος.

 

Συμπερασματικά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας πρέπει να σταματήσουν επιτέλους να αρνούνται να προσλάβουν το αναγκαίο προσωπικό που απαιτείται για την μείωση των αναμονών προς χειρουργική επέμβαση. Επίσης να σταματήσουν χωρίς διάλογο με τους νοσοκομειακούς γιατρούς να εκδίδουν σε ΦΕΚ νομοθετικές διατάξεις ή ΚΥΑ με διάφορα σκοτεινά και κουτοπόνηρα σημεία που υποβάλλονται από διάφορους «προνομιακούς συνομιλητές» με τους εκάστοτε υπουργούς οι οποίοι ενδιαφέρονται για την προώθηση ιδιοτελών τους επιδιώξεων. Να ανακληθεί η εφαρμογή της ΚΥΑ μέχρι να γίνει αυτός ο αναγκαίος διάλογος με την ΟΕΝΓΕ και τις Ενώσεις των νοσοκομειακών γιατρών.

ΕΝΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ

--