Πανελλαδική μέρα δράσης για την υγεία και την αξιοπρέπεια του λαού, Σαβ. 22/1, 12μ, άγαλμα Βενιζέλου

17.1.24

Α΄ ΕΛΜΕ Θεσ/νίκης | Νομοσχέδιο για την τεχνική εκπαίδευση: ΝΑ ΜΗΝ ΨΗΦΙΣΤΕΙ – ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ!

Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης

Προξ. Κορομηλά 51. -ΤΚ: 54622

Email:  aelmethes@gmail.com

http://aelmethe.blogspot.com

Θεσσαλονίκη,  16  Ιανουαρίου 2024

Προς:   Σχολεία και Συναδέλφους Α΄ΕΛΜΕ

ΔΔΕ  Ανατολικής / ΔΔΕ  Δυτικής Θεσσαλονίκης

ΠΔΕ Κεντρ. Μακεδονίας

ΜΜΕ

                       

   ΝΑ ΜΗΝ ΨΗΦΙΣΤΕΙ – ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ!

Όλοι και όλες στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την

Πέμπτη 18/1 (ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου για την ΕΕΚ) στις 12.00 στην Καμάρα

(Με 1ωρη, 2ωρη και 3ωρη διευκολυντική στάση εργασίας της ΕΛΜΕ                                                      από τις 11.00 έως τις 14.00)

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι

Τρία χρόνια μετά τον νόμο Κεραμέως 4763/2020  για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ), η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με ένα νέο σχέδιο νόμου που έχει ως στόχο να συμπληρώσει και να εμβαθύνει τις διατάξεις του προηγούμενου. Συγκεκριμένα σχεδιάζεται η ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) στις ήδη υπάρχουσες δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης (Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.) που θα συνυπάρχουν στα υπό ίδρυση Κ.Ε.Ε.Κ. και θα αποτελούν τα διαβόητα Campus

Το νέο νομοσχέδιο θέλει να επιταχύνει και να εξειδικεύσει τους στρατηγικούς στόχους της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για την επαγγελματική εκπαίδευση που αφορούν κυρίως  στην εμπλοκή των επιχειρήσεων στη λειτουργία της Ε.Ε.Κ. με μείωση της κρατικής χρηματοδότησης (περισσότερη αυτονομία).  Δεν αλλάζει τίποτα από την εικόνα και τον αδιέξοδο δρόμο της ουσιαστικής υποβάθμισης που ζει όλα αυτά τα χρόνια ο κόσμος της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Δένει όμως παραπέρα την ΕΕΚ με τις πρόσκαιρες  ανάγκες της τοπικής  αγοράς, αφού οι τομείς και οι ειδικότητες καθορίζονται σύμφωνα με τις ανάγκες των τοπικών ή κλαδικών επιχειρήσεων που σημαίνει την πλήρη προσαρμογή της ΕΕΚ στις ανάγκες της τοπικής οικονομίας για ευέλικτο φθηνό δυναμικό με δεξιότητες που έχουν ημερομηνία λήξης, δεξιότητες προσαρμοσμένες στις βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους. Αυτή η λειτουργία προωθείται και εξασφαλίζεται μέσω της ένταξης των ΕΠΑΛ και ΕΚ στα ΚΕΕΚ, αλλά και για τα υπόλοιπα σχολεία που δεν εντάσσονται στις παραπάνω δομές  εξασφαλίζεται μέσω της Επιτροπής Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ. ΕΠΑΛ), που αποτελεί πλέον  βασικό όργανο διοίκησης του ΕΠΑΛ καθώς και με την επέκταση των βασικών πρακτικών των Πρότυπων ΕΠΑΛ (Π.ΕΠΑΛ) σε όλα τα ΕΠΑΛ.

Προωθεί  με μεγαλύτερη έμφαση τον ενεργό ρόλο των εκπροσώπων των επιχειρήσεων στη λειτουργία της ΕΕΚ, τη συμμετοχή εκπροσώπων των Επιμελητηρίων (άγνωστος ο αριθμός) στα όργανα διοίκησης των ΚΕΕΚ (CAMPUS). «Μέλη του Συμβουλίου είναι: α) οι Διευθυντές των επιμέρους δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης που υπάγονται στο Κέντρο, β) ο Διευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.), γ)ένας (1) εκπρόσωπος του οικείου Δήμου, στον οποίο εδρεύει το Κ.Ε.Ε.Κ. και ο οποίος έχει την ευθύνη των κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και δ) εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων της οικείας περιφερειακής ενότητας.» Οι τελευταίοι δηλαδή μπορεί να αποτελούν και πλειοψηφία.

Με το νέο νομοσχέδιο η κυβέρνηση στοχεύει στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών της ΕΕΚ και την πρόσδεσή τους στα συμφέροντα της αγοράς, καθώς στα ΚΕΕΚ  προβλέπεται «προσέλκυση δωρεών και ανάπτυξη συνεργασιών με φορείς του εξωτερικού».

-Για τα ΕΠΑΛ που δεν είναι σε ΚΕΕΚ προβλέπεται  πρακτική 22 ημερών στη Γ΄ Τάξη συνεχόμενα ή τμηματικά χωρίς να διευκρινίζει  τι είδους πρακτική θα είναι αυτή, πόσες ώρες, αλλά και ποιος θα έχει την ευθύνη για τον ανήλικο μαθητή. Υπάρχει ο κίνδυνος σε πολλές περιπτώσεις η πρακτική άσκηση να μετατρέπεται σε κανονική εργασία χωρίς μισθό και ένσημο. Επί  πλέον η συνεχής πρακτική 22 ημερών, εκτός του ότι απομακρύνει τον μαθητή για μεγάλο χρονικό διάστημα από το σχολείο,   μπορεί να οδηγήσει σε ορισμένες περιπτώσεις σε αντικατάσταση εργαζόμενου και κανονική τζάμπα εργασία όταν η επιχείρηση είναι σε περίοδο έντασης της παραγωγής,  πχ στον Τουρισμό.

-Συγχωνεύει τα συστεγαζόμενα ΕΠΑΛ του ιδίου κύκλου, με σκοπό να δημιουργήσει  ΕΠΑΛ μεγαθήρια. Αυτό θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά και τις οργανικές θέσεις των συναδέλφων.

-Χάνονται οργανικές σε μια προοπτική αλλαγών στις προσφερόμενες ειδικότητες σε ετήσια βάση. Οξύνεται το πρόβλημα των ολιγομελών.

-Δημιουργεί νέα όργανα διοίκησης στα ΕΠΑΛ με συγκεκριμένα καθήκοντα διασύνδεσης με επιχειρήσεις, με κοινωνικούς εταίρους (Συντονιστική Επιτροπή) η οποία θα θέτει και καθήκοντα στους εκπαιδευτικούς αντί του συλλόγου διδασκόντων(!). Το συγκεκριμένο περιφερειακό όργανο ΣΣΠΑΕ ενισχύει  την ιδιωτικοποίηση και την υποταγή στην αγορά.

-Εφαρμόζει τις «καλές πρακτικές» των Προτύπων ΕΠΑΛ σε όλα τα ΕΠΑΛ, όπως ενίσχυση του βαθμού αυτονομίας, εμπλοκή των επιχειρήσεων και της τοπικής κοινωνίας στα αναλυτικά προγράμματα με εναρμόνιση των τομέων και ειδικοτήτων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.

-Αλλάζει τα καθήκοντα και τον ρόλο των τομεαρχών σε όλα τα ΕΠΑΛ που δεν ανήκουν σε ΚΕΕΚ, καθιερώνει τομεάρχη θεωρητικών μαθημάτων.

-Το ΓΕΑΣ δεν προβλέπει εργασιακούς όρους του προσωπικού του (πρόσληψης, προσόντα, αμοιβή κ.ά.).

-Προκύπτουν θέσεις ευθύνης που αυξάνονται (προσφορά θέσεων σε διοικητικούς κλπ) οι οποίες λειτουργούν σαν εξαγορά του κλάδου, αλλά και θέσπιση λειτουργίας σε επιχειρηματική-ιδιωτικοοικονομική βάση.

-Αλλάζει το πρόγραμμα σπουδών του ΕΠΑΛ με την εισαγωγή μαθημάτων αναπτυξιακού χαρακτήρα που θα είναι διαφορετικό σε κάθε ΕΠΑΛ ακόμη κι αν οι τομείς είναι ίδιοι.

-Διαπλοκή και των ΑΕΙ με τους φορείς της αγοράς, στη λογική νσχ. της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ.

Είναι φανερό ότι ο νέος νόμος δεν απαντά σε κανένα από τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των μαθητών  για σύγχρονες εγκαταστάσεις και εργαστήρια, για νέα προγράμματα σπουδών και σύγχρονα εγχειρίδια, για εκπαίδευση του προσωπικού στις εξελίξεις της επιστήμης του, για σύγχρονη εκπαίδευση.

 Ο νέος νόμος αποσκοπεί στην γρήγορη προσαρμογή της επαγγελματικής εκπαίδευσης στις εφήμερες δεξιότητες των αντίστοιχων ειδικοτήτων που επιτάσσουν τα κέρδη και η οικονομία της αγοράς. Στόχος για  ακόμα μεγαλύτερο αριθμό ευέλικτων, μισοκαταρτισμένων και χωρίς δικαιώματα αποφοίτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης, για την παραπέρα γιγάντωση των κερδών των επιχειρήσεων.

Παλεύουμε και διεκδικούμε:

·        Ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης

·        Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό της ΕΕΚ

·        Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια για όλες τις δομές της ΕΕΚ, εξοπλισμός και υποδομές

·        Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων για να μπορούν οι σπουδαστές να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν

·        Μαζικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών

·        Ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας,

·        Παρά τις αντιρρήσεις μας σχετικά με το υπάρχον πλαίσιο της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης, απαιτούμε πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των μαθητών κατά τη διάρκεια της μαθητείας/πρακτικής άσκησης.

·        Μόνη προϋπόθεση για τη δουλειά, όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα να δίνονται με το πτυχίο. Κατάργηση της πιστοποίησης.

 

 

ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ Α΄ΕΛΜΕ

                 Η Πρόεδρος                                                           Ο Γραμματέας

 

Τραγάκη  Δήμητρα                                                    Γαζάκης Αντώνης