Πανελλαδική μέρα δράσης για την υγεία και την αξιοπρέπεια του λαού, Σαβ. 22/1, 12μ, άγαλμα Βενιζέλου

11.1.24

Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσ/νίκης: Όλοι στους δρόμους! Η ιδιωτικοποίηση των Παν/μίων δε θα περάσει. Πέμ. 11/1 όλοι στο πανεκπ/κό συλλαλητήριο στις 12μ. στην Καμάρα

Ε΄  ΕΛΜΕ  Θεσσαλονίκης                                          Θεσσαλονίκη, 10/1/2024                                                                

Προξένου  Κορομηλά  51

e.elme.thess@gmail.com

Όλοι στους δρόμους! Η ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων δε θα περάσει

Πέμπτη 11/1/2024 όλοι στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις  12μ. στην Καμάρα

(Η ΟΛΜΕ κήρυξε τρίωρη στάση εργασίας 11πμ έως 2μμ)

Νομοσχέδιο αντιδραστική τομή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ. Ένα νομοσχέδιο που κεντρικό στόχο έχει να εμπορευματοποιήσει πλήρως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρακάμπτοντας  το άρθρο 16 του Συντάγματος που απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, μέσω του άρθρου 28 που προβλέπει ότι οι διακρατικές συμφωνίες και το ευρωπαϊκό δίκαιο υπερτερούν του ελληνικού συντάγματος.

Με τον τρόπο αυτό χρησιμοποιείται η νομοθεσία της ΕΕ -που προβλέπει την ύπαρξη ιδιωτικών πανεπιστημίων με πλήρη επαγγελματική και ακαδημαϊκή αναγνώριση- ώστε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια  στην Ελλάδα κυρίως μέσω των παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων και έτσι να παρακαμφθεί το άρθρο 16 του Συντάγματος που τα απαγορεύει. Η κυβέρνηση δεν κρατά πλέον κανένα πρόσχημα. Κάνει λόγο για «σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στην εκπαίδευση», φανερώνοντας με τον πλέον κυνικό τρόπο την αντίληψη που έχει για την παιδεία, ως εμπορικό προϊόν και όχι ως κοινωνικό αγαθό παρεχόμενο δημόσια και δωρεάν σε όλες και όλους.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ο ανταγωνισμός θα αναβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια. Η πραγματική ζωή τους διαψεύδει πλήρως.

Με την «απελευθέρωση της αγοράς εκπαίδευσης» τα δημόσια πανεπιστήμια:

·         Θα κληθούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών ΑΕΙ προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό μαζί τους. Ήδη τα πανεπιστήμια στρέφονται στην αναζήτηση ιδίων πόρων από ιδιώτες, ανοίγοντας την κερκόπορτα για επιβολή διδάκτρων σε μεταπτυχιακά, σε θέσπιση βιομηχανικών διδακτορικών κ.λπ. και κυρίως κατευθύνοντας τις σπουδές σε τέτοιους προσανατολισμούς ώστε να ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες των επιχειρήσεων που είναι και οι χορηγοί τους. Και φυσικά το επόμενο βήμα είναι η θέσπιση διδάκτρων και στα προπτυχιακά προγράμματα «όπως στο εξωτερικό».

·         Αλλάζει εντελώς τον χάρτη των επαγγελματικών δικαιωμάτων και για το εκπαιδευτικό προσωπικό. Κατά αυτό τον τρόπο η ύπαρξη πολλαπλών πτυχίων για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και ο κατατεμαχισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων εν τέλει καταλήγει να συμπιέζει όλα τα δικαιώματα προς τα κάτω, με τα επί πληρωμή πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων να ανταγωνίζονται αυτά των δημοσίων. 

·         Καταργείται επί της ουσίας η δημόσια και δωρεάν παιδεία μια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα είναι προσβάσιμα για την συντριπτική πλειοψηφία των λαϊκών οικογενειών αφού δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στα δίδακτρα. Στις ΗΠΑ με τα επίσημα στοιχεία, τα δάνεια φτάνουν στο εξωφρενικό ποσό των 1,77 τρις ενώ στην Κύπρο τα δίδακτρα φτάνουν τα 10.000€ το χρόνο! 

·         Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ όταν ένας «δημόσιος» και ένας ιδιωτικός φορέας συνυπάρχουν στο πλαίσιο μιας «αγοράς» (στην περίπτωσή μας η αγορά «εκπαιδευτικών υπηρεσιών») τότε απαγορεύεται κάθε κρατική ενίσχυση/επιδότηση στο όνομα της ισότητας στον «ανταγωνισμό». Έτσι μπαίνει μια βόμβα στα θεμέλια της δωρεάν παιδείας, αφού ανά πάσα στιγμή η κρατική επιδότηση που εξασφαλίζει την δωρεάν πρόσβαση μπαίνει σε αμφισβήτηση. 

Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων μας αφορά!

Τεράστιες θα είναι οι επιπτώσεις από την ίδρυση ιδιωτικών – μη κρατικών πανεπιστημίων στα επαγγελματικά δικαιώματα χιλιάδων αποφοίτων μεταξύ των οποίων και των χιλιάδων μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Η αγορά των λεγόμενων προσόντων και πιστοποιήσεων (που εκτοξεύτηκε με τον ν. Γαβρόγλου) γενικεύεται και στο βασικό πτυχίο. Χιλιάδες συνάδελφοι και συναδέλφισσες που τελείωσαν το δημόσιο πανεπιστήμιο και που εργάζονται ως αναπληρωτές/τριες με βάση το βασικό τους πτυχίο, συγκεντρώνοντας προϋπηρεσία, θα δουν μέσα σε μια μέρα τα πτυχία τους να εξισώνονται με το κάθε λογής ίδρυμα – κολλέγιο – ιδιωτικό ΑΕΙ το οποίο θα δίνει πτυχία με μοναδικό κριτήριο το πόσο αντέχει η τσέπη του καθενός. Θα γιγαντωθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των αποφοίτων δημόσιων κι ιδιωτικών πανεπιστημίων για μια θέση στους πίνακες και η πίεση για τον απεχθή διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ως μέθοδο προσλήψεων. Τέτοιο άνοιγμα της αγοράς εργασίας εκπαιδευτικών θα επιφέρει πολύ σοβαρές αλλαγές σε όλο το προσωπικό της εκπαίδευσης, μόνιμο και ελαστικά εργαζόμενο πολύ δε περισσότερο στα πλαίσια της κατίσχυσης της αξιολόγησης.

Εμείς οι εκπαιδευτικοί του δημόσιου σχολείου βιώνουμε ήδη τις αντιδραστικές αλλαγές που επιχειρούνται στην εκπαίδευση, γνωρίζουμε τα αποτελέσματα του σχολείου που λειτουργεί ως αυτόνομη επιχειρηματική μονάδα που ανταγωνίζεται τις άλλες, κατηγοριοποιημένη και συνεχώς αξιολογούμενη ώστε να υπερισχύσει σε αυτό τον ανταγωνισμό, που δεν λειτουργεί με βάση τις ανάγκες μαθητών και φοιτητών αλλά με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας ως βασικό στοιχείο για την επιβίωση της.

Η ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ δεν αφορά μόνο τα παιδιά μας και το μέλλον τους. Είναι συνέχεια των αντιδραστικών αλλαγών που γίνονται σε εφαρμογή των απαιτήσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, όπως αξιολόγηση, επαγγελματική εκπαίδευση,  ΕΒΕ, τράπεζα θεμάτων και ένα βήμα τομή στην συνολική αντιδραστική μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης συνολικά .Θα επιταχύνει τις αλλαγές για την αυτονομία της σχολικής μονάδας με τους διευθυντές manager για  την ανεύρεση χορηγών για την οικονομική τους λειτουργία, εθνικό απολυτήριο, ελεύθερη επιλογή σχολείων, διαγωνισμό ΑΣΕΠ- υβριδικό σύστημα διορισμών και συνολικά την πλήρη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

Οι επιπτώσεις στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα είναι αρνητικές, τόσο στο επίπεδο γνώσεων των αποφοίτων, όσο και στη διαπαιδαγώγησή τους. Κάτω από την πίεση του κοινωνικού αυτοματισμού που θα αντιλαμβάνεται το εκπαιδευτικό σύστημα αποκλειστικά ως μια διεκπεραιωτική λειτουργία, παροχής απολυτηρίων-διαβατηρίων προς την τριτοβάθμια για όσους έχουν να πληρώσουν, τα σχολεία θα μετατραπούν σε παιδοφυλακτήρια-ωρολογιακές βόμβες, όπου οι εκπαιδευτικοί-υπάλληλοι θα έχουν απωλέσει εντελώς τον παιδαγωγικό τους ρόλο. Ό,τι έχει απομείνει όρθιο στο δημόσιο σχολείο, λόγω της δουλειάς και των αγώνων εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, θα ισοπεδωθεί. Μετά απλώς θα αναρωτιόμαστε για το χαμηλό επίπεδο των αποφοίτων, τα ξεσπάσματα βίας των παιδιών, θα λανσάρουμε προγράμματα για το bulling και θα αναζητούμε λύσεις σε κατασταλτικά μέτρα. 

Η συνύπαρξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα δεν οδηγεί σε καλύτερες παροχές. Αποδείχτηκε ότι η ιδιωτικοποίηση στην ενέργεια, την τηλεφωνία, τις συγκοινωνίες και συνολικά στις κοινωνικές υπηρεσίες και ανάγκες - σε πλήρη αντίθεση με το αφήγημα για βελτίωση και φτηνή πρόσβαση -οδήγησε σε υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών και των αγαθών σε σημείο που να εγκυμονούν και εγκληματικοί κίνδυνοι για το λαό (βλέπε Τέμπη, υγεία ιδιαίτερα στην πανδημία   κλπ) και στην εκτόξευση της ακρίβειας για τους εργαζόμενους και στην απογείωση των κερδών των ιδιωτών επενδυτών. Αυτό προωθούν και με τα ιδιωτικά ΑΕΙ και την ευρύτερη ιδιωτικοποίηση στην Παιδεία.

Το εκπαιδευτικό κίνημα έχει ιστορία γνώση και εμπειρία ανατροπής αυτού του σχεδίου που κυβερνήσεις, ΕΕ και ΟΟΣΑ προσπαθούν εδώ και πολλά χρόνια να περάσουν στην ελληνική εκπαίδευση. Το μαχητικό ανυποχώρητο φοιτητικό κίνημα του 2006 και 2007  και οι αγώνες του εκπαιδευτικού και λαικού κινήματος ανέτρεψαν το σχέδιο για τη συνταγματική αναθεώρηση από την κυβέρνηση Καραμανλή.

Το εκπαιδευτικό κίνημα και ευρύτερα το εργατικό κίνημα σήμερα, όπως και τότε, οφείλει να βρεθεί μπροστά στον αγώνα για την ανατροπή του σχεδίου για ιδιωτικά ΑΕΙ μαζί με τον αγώνα για αξιοπρεπή εργασία, αυξήσεις για να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας κόντρα στη μαζική φτωχοποίηση, τη λιτότητα και την ακρίβεια, για σταθερή και μόνιμη δουλειά για όλους και δημοκρατικά δικαιώματα  στο Πανεπιστήμιο, το σχολείο και την κοινωνία.

Αγώνας τώρα για να μην κατατεθεί και να μην ψηφιστεί το νομοσχέδιο – έκτρωμα. Αποφασιστικός αγώνας μέχρι την ανατροπή των σχεδίων της κυβέρνησης. Έχουμε χρέος ως εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι στη νέα γενιά, να αντιπαλέψουμε τόσο τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων όσο και την επιχειρηματική λειτουργία του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Να αγωνιστούμε ενάντια στην εμπορευματοποίηση και την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, να υπερασπιστούμε  το καθολικό δικαίωμα στη Μόρφωση, τη Δουλειά και τη Ζωή.

Να οικοδομήσουμε τώρα απέναντι στα σχέδιά τους ένα αγωνιστικό μέτωπο φοιτητών –  εκπαιδευτικών – μαθητών – εργαζομένων

Διεκδικούμε:

ü  Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους

ü  Όχι στην κατάργηση του άρθρου 16 - όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

ü  Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών μας. Έξω ιδιώτες και ΣΔΙΤ από τα Πανεπιστήμια. ΟΧΙ στην διάλυση της φοιτητικής μέριμνας.

ü  Πτυχία με αξία - μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος. Κατάργηση του ν.4589/19. Όχι στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και την αντιδραστική αλλαγή του τρόπου πρόσληψης των εκπαιδευτικών. 

ü  Δουλειά για όλους - δουλειά με δικαιώματα. Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία.

ü  Αυξήσεις τώρα για κάλυψη όλων των απωλειών και κάλυψης της ακρίβειας και του πληθωρισμού για να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας.

Τώρα είναι η ώρα οι ΕΛΜΕ και οι ΣΕΠΕ, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ, συνολικά οι εκπαιδευτικοί και το εργατικό κίνημα να δώσουμε μαζικό, αποφασιστικό παρόν στις κινητοποιήσεις του επόμενου διαστήματος, να οργανώσουμε αγωνιστικό και απεργιακό σχέδιο - να ενώσουμε τη φωνή μας μαζί με το φοιτητικό και εργατικό κίνημα, να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για να μην κατατεθεί – να μην ψηφιστεί ο νόμος, να ανατραπεί το συνολικό σχέδιο κυβέρνησης ΕΕ και ΟΟΣΑ για την εμπορευματοποίηση ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης,  να ικανοποιηθούν τα αιτήματα μας.

Συμμετέχουμε αποφασιστικά και μαζικά την Πέμπτη 11/1/2024 στις 12μ. στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Καμάρα. Η ΟΛΜΕ προκήρυξε τρίωρη στάση εργασίας 11πμ έως 2μμ.  

Προτείνουμε να συνεχίζουμε τον αγώνα με 24ωρη απεργία στις 25/01/2024, συντονισμό των σωματείων μας και κλιμάκωση. Η ΟΛΜΕ να καλέσει ΓΣ των ΕΛΜΕ και Γ.Σ. προέδρων 20/1. Σε περίπτωση κατάθεσης νωρίτερα νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ ή για την επαγγελματική εκπαίδευση, να υπάρξει άμεση απάντηση με κήρυξη 24ωρης απεργίας. Νέος γύρος Γ.Σ. μετά για νέα αποφασιστική απεργιακή κλιμάκωση. Η Ε΄ΕΛΜΕ- Θ θα προχωρήσει άμεσα σε Γ.Σ. της ΕΛΜΕ.

Πανεκπαιδευτικός Αγώνας Διαρκείας για τα δικαιώματά μας

στο μισθό, στην εργασία, στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση

Το Δ.Σ. της Ε ΕΛΜΕ-Θ